Als overblijfsel van de proefvaart worden bij Den Breejen in Hardinxveld-Giessendam de laatste liters ‘Hollandsch diep’ uit de tanks gepompt. De scheepshuid wordt versierd met manshoog www somtrans.be. Schappen worden gevuld met victualiën, proviand en nog het laatste dat vergeten was. Er wordt gesmeerd, ververst en afgesteld met hier en daar een technisch resumé. Henk van Gils, kapitein/projectleider van Euromaritime, meldt op onze vraag: "Probleemloze proefvaart. Alles functioneert, straks de EBIS-check en hij is vaarklaar.”
Weer een project van Euromaritime Shipbuilding, dat het 135 x 11,45 meter casco à raison van zo’n 40.000 manuren en wat staal in opdracht van Rederij Somtrans uit Wijnegem in China liet bouwen. Er waren meer dan honderd zeedagen nodig om naar Hoek van Holland te komen, om er de laatste vier maanden bij Den Breejen een schip van te maken.
We spreken met projectleider Herman van Beek, die samen met collega Ben de Rooy verantwoordelijk was voor dit karwei. "De Somtrans XX is ons eerste schip dat Lloyds heeft begeleid en afgenomen. Een traject met één aanspreekpunt. Met technici die van de hoed en de rand weten, meewerken en waarbij een afspraak staat, loopt inbouw op rolletjes en wordt werken plezierig.”
“Samen met de technische man van Somtrans, Ben Grootenboer, en Henk van Gils van Euromaritime en natuurlijk onze dóórgetrainde Den Breejen-medewerkers, hebben we een team waarmee je scoort."
Gesoigneerd
Kapitein Eddy Schutz, Vlaming in hart en nieren, geeft ons permissie om eens “rond te zien en schoon fotookes te maken”. Eddy – de enige kapitein met Belgische nationaliteit bij Somers – heeft zijn strepen in de business al verdiend. Meer dan een kwart eeuw in vloeibare lading betekent allround-ervaring.
We stappen de stuurhut binnen waar Kampers en Johan de Leeuw hun zaken weer fijn voor ‘mekaar getimmerd’ hebben. De machinekameringang op het roefdek is een luxe voor opvarenden en genereert meer woonruimte. Bovendien is de weg vanuit de stuurhut, om eens even bij de twee Caterpillars te kijken, comfortabel kort.
Met grote letters wordt www somtrans.be op de scheepshuid geschilderd. (foto’s Johan de Witte)
Rullens elektro heeft deze tanker zijn ‘impuls’ gegeven. Aan dek ligt de leidingstraat van De Jong’s Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht. Mostert was er voor onderdeks en uitlaten. Verhaar beheerst met zijn boegschroef het voorschip van deze Somtrans XX, type New Experience. Overigens lijkt deze 135 meter niet op een experiment, maar meer op een gesoigneerd ervaringsproduct.
Groen
Dik den Hollander leverde hier de complete stoffering. In samenspraak met de opdrachtgever wordt de kleurstelling bepaald en Den Hollander krijgt de vrijheid om er iets moois van te maken. De basiskleur van inrichting is op deze Somtrans XX groen en op de XXII wordt het rood. De pvc-vloeren hebben een – niet van echt te onderscheiden – parketmotief. Het materiaal weegt minder, heeft een hoge slijtvastheid; onderhoud wordt hobby!
Vrijdag 1 oktober was het open dag in Antwerpen. De zaterdag erna was specifiek voor klanten. Daarna kon de Somtrans XX aanschuiven.
(Johan de Witte)