Op vier wielen kost een Vantage uit de stal van Aston Martin 364.000 euro. Met zo’n bolide shoppen aan de Côte Azur riekt naar het privilege van James Bond. Niettemin koop je in de najaarsuitverkoop, zonder additionele opties op dit autotype, zo’n vijftien tot twintig bolides voor de prijs van het bunkerschip Vantage. Gewoon in het Hollandse Volkerak aan de palen accentueert de Vantage in kwaliteit en uitvoering zijn kostprijs 110 meter lang. Eenmaal uit de ‘pits’ van VeKa en TeamCo gaat hij via FTS Hofftrans van start voor OW Bunkering Rotterdam.
De Vantage ‘hijgt’ nog na van de inspanningen voor zijn keurmeester als we aan boord stappen. Met de gashendel onderin was de spanning voelbaar toen de GPS-snelheid opliep naar 18, 18,5, en op 19,1 kilometer per uur bleef staan en de decibels aan de goede kant van de streep bleven.
(foto Johan de Witte)
Ofschoon er bij een turnkey-project van VeKa, afbouw door TeamCo en voorzien van een Willemsen-betimmering, sprake is van enige routine, blijft zo’n moment toch altijd spannend. “Schepen zijn uniek en zo gedragen ze zich ook”, aldus kapitein Marcel Mes. “Het is een goed schip en het heeft de positieve eigenschappen van zijn voorganger, mts Volante, als plus meegekregen. De snelheid is een papieren gegeven dat voor onze bunkerpraktijken niet relevant is.”
Dari
De Vantage is een schip van Swintrans BV. Op de Van Wijk-bunkermast staan Swintrans en vennoot Dari BV in de firmakleur geschilderd, zodat de ‘chief’ tijdens een bunkering niet over de verschansing hoeft te leunen om te zien met wie hij van doen heeft.
Waar ‘Dari BV’ staat, kan Danny Werkman nooit ver weg zijn. Waarom deze expansie, vragen we? “Het spreekwoord ‘de eersten zullen de laatsten zijn’ is hier van toepassing. In die andere wereld van half 2006 hebben we deze op één na laatste in een reeks van acht besteld. Ze waren even onderweg”, zegt hij laconiek.
“Niettemin zijn het heel gave schepen, onder LRS-klasse gebouwd. Behalve 3000 ton stookolie kan er separaat 500 ton gasolie gebunkerd worden.”
Functioneel verbeterd
Projectleider Huib van Oord van TeamCo heeft een vertaling van turnkey waar je als ondernemer ‘wel bij vaart’. Huib weet waar het langs gaat, houdt zich aan norm en regel, motiveert medewerkers. Kortom: met zijn bemoeienis is het mogelijk dat je zegt: “Bel maar als ie klaar is.”
Daar konden Rino Werkman en Luit Nanninga – die de handen al een poosje ineen geslagen hebben voor de afbouw van schepen onder de paraplu van Swintrans BV – met hun eigen expertise niet op wachten. “Er is altijd wel iets aan bij te dragen of te innoveren. Wanneer je deze Vantage vergelijkt met zijn voorbeeld, is het ballastsysteem bijvoorbeeld functioneel verbeterd. Er is een laad-en-loscomputer aan dek; de ventilatie in voor- en achtermachinekamer heeft er een paar Beauforts bij gekregen; en de equipement is nóg gebruiksvriendelijker opgesteld.”
Gesleuteld
“Ook aan het model en de gewichtsbesparing is gesleuteld. Wanneer je kijkt naar het draagvermogen van zijn voorganger – 3180 op 3,87 meter diepgang – in vergelijking met 3550 op 4,20 meter van de Vantage is dat een positief verschil. Een bovengemiddeld schip”, besluiten de heren.
Voorin houdt een Heatmaster de twaalf tanks op temperatuur. De leidingstraat heeft VeKa Piping gerealiseerd. Drie Bornemanns, geleverd door EPS, laten de brandweer blozen.
De 1700 pk Mitsubishi-voortstuwing komt van Koedood. Aan de lessenaar en het comfort hangt een Willemsen-kwaliteitslabel. Nochtans, zonder elektrische installatie van Werkina geen start.
(Johan de Witte)