- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMetropolis in 't Zwijndrechtse

Metropolis in ’t Zwijndrechtse

- Advertentie -

Delen

Doopvrouw Lilianne Hoeykens-Somers ‘keilde’ een klassieke Taittinger Brut tegen de romp, begeleid door de wens van een goede vaart voor bemanning en schip. Een stijlvol evenement aan de Zwijndrechtse schipperskade waarin de emoties met de klanken van het Nederlandse volkslied en de Belgische Brabançonne werden benadrukt. Aalmoezenier Jos van Hoof zegende het mvs Metropolis en wenste dat het een "goede werkplek evenals woonst mag zijn en een veilige haven bereiken".
Gedreven door de winterse koude begaf het gezelschap zich met gezwinde spoed naar de warme ambiance van restaurant Captains voor de toost, speech, scheeps-overdracht en een buffet om van te smullen.

Benjamin Hoeykens, de coming man in de familie voert het management tussen het varen door op zijn Aquapolis. Hij is sterk betrokken bij afbouw en geeft vrouw Sarah en zonen onvoorwaardelijke prioriteit. Dit alles kan alleen met hulp van zijn ouders. Het bedrijf heet dan ook Hoeykens J-B FV, dat bestaat uit drie vracht-/containerschepen waarvan er twee via Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem in China zijn gebouwd en één in Belgie bij CASCO in Hemiksem.

Traditioneel
“We zijn traditioneel in onze keuzes; voor de firma’s waarmee we zaken doen en voor de scheepsuitrusting geldt dat eveneens.” Ofschoon Hoeykens de zakelijkheid niet uit het oog verliest en marktconform wil werken, heeft assurantiemakelaar Overvliet het schip weer ondergebracht bij Schepen Onderlinge Nederland. “Wat goed is, veranderen we niet”, zegt Julien Hoeykens.
De 135 x 17,35 meter grote Metropolis is door Shipyard Trico geïnstalleerd en Hoogendoorn realiseerde met herkenbare kwaliteit drie achter- en twee voorwoningen, ingericht voor continubemanning. Lilianne Hoeykens – ondanks de opkomst van de jongere generatie nog altijd sterk betrokken bij de schepen – richtte samen met haar schoondochter en Paans Scheeps- en Woningstoffering de woningen in, die elk twee slaapkamers hebben. “Wij zullen er zelf niet meer in wonen, maar voor onze medewerkers/bemanningsleden mag het er goed uitzien.”

De Caterpillars staan maar liefst 9 meter uit elkaar. (foto’s Johan de Witte)

De charteraar van het schip reageerde in de Duitse maritieme media met: “Contargo Flotte bekomt Zuwachs! Das neu Motorschiff Metropolis wird in den nächsten beiden Monaten im mittelrhein von Rotterdam und zurück auf Herz und Nieren geprüft, bevor es längerfristig für Contargo B.V zum Einsatz kommt.”

Muisstil
Als een atol in zee ligt de lessenaar, versierd door Radio Holland-apparatuur in de 12 meter brede EBR-stuurhut. Over stuurboord houdt de kapitein kantoor en over bakboord is er een comfortabele zitgelegenheid met kitchenette en een wisselend belvédère, in de hoogste stand 9,60 meter boven dek.
De Metropolis is een muisstil vracht-/containerschip geworden met dubbele vloeren en zelfs de boegschroefmotoren (Caterpillar C32) bevinden zich in geluidskasten. De achtermachinekamer lijkt een opgeruimde fabriekshal waarin de twee 3512-Caterpillars maar liefst 9 meter uit elkaar staan. De decibels komen in de slaapkamers niet boven de 50 uit.

Even terug naar 2008. “Begin van dat jaar bestelden wij het casco. De toen nog slechts in de spanten gezette Shipyard Trico en ontstaan uit een impuls voor onafhankelijkheid, offreerde als afbouwer. Het zou het eerste schip zijn dat Trico contracteerde. Hoewel er geen voorbeeld van de prestaties was, geloofden wij in de aanpak van Durinck en Van de Wijgaart”, vertellen Julien en Benjamin Hoeykens.
“Hun beloftes hebben ze waargemaakt. Nu zijn we fier op de Metropolis, die naar onze wensen is ingebouwd. Vanaf hier zeggen wij voor de prettige samenwerking dank naar alle medewerkenden. Moesten wij nog eens afbouwen en de prijs/kwaliteit zou hetzelfde worden als van de Metropolis, zal er geen twijfel zijn!”

Trico Piping
Trico Piping is voor de binnenvaart specialist in het lassen van pijpen en leidingen. Ontstaan uit behoefte aan scherpe levertijden is deze poot van Shipyard Trico van start gegaan in januari 2009. Trico Piping staat garant voor zijn missie met een gedreven team van volleerde lassers. Het bedrijf biedt een compleet arsenaal aan lastechnieken.

De man aan het roer, André van de Palm, heeft vijftien jaar ervaring met vrijwel alle lasprocessen en pijpbewerkingen. Trico Piping is gecertificeerd voor MIG/MAG-lassen en de specialistische TIG-techniek, waardoor er kwalitatief hoogwaardig werk wordt geleverd, precies op tijd!

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -