“We hebben bij de bouw van koppelverband Ursa Montana veel aandacht besteed aan het rendement. Met twee Cummins-motoren van 1800 pk elk bij 1800 toeren is het aantal pk’s voor een 5800 ton metend koppelverband niet overdreven veel, maar door het eigen ontwerp van het casco is de Ursa Montana redelijk snel en zuinig. Het schip vaart makkelijk en voordelig naar boven.” Dat zegt Rinus van Dijke die met zijn Muscari BV mede-eigenaar van het koppelverband is, samen met Gert-Jan en Linda Ooms. Het is de bedoeling dat het echtpaar op termijn voor 100 procent eigenaar wordt van de Ursa Montana.
“We hebben daarnaast veel aandacht besteed aan het geluid”, vervolgt Rinud van Dijke. “De machinekamer is bijvoorbeeld voorzien van een dubbel plafond met daartussen isolatie, waardoor er sprake is van 102 dB. Volgens de Scheepvaartinspectie komt dat wat betreft de geluidsdruk neer op de helft van 110 dB. Met 52 dB in de woning is het een stil schip geworden. We hebben de Ursa Montana onder eigen regie afgebouwd.”
Beer
De samenwerking met Rinus van Dijke en familie Ooms is niet nieuw, want eerder voeren ze op een in 2000 door Van Dijke bij A.A. Vink afgebouwd schip van 110 x 11,40 meter. Een aantal jaren geleden gaven Gert-Jan en Linda Ooms aan een groter schip te willen. Het vorige schip werd verkocht aan vof Wiro en de naam Ursa Montana veranderde in Veronique. Na tal van besprekingen werd besloten een koppelverband te bouwen van 193 x 17,30 meter.
Echtpaar Ooms heeft duidelijk iets met beren, want de naam van het schip betekent ‘beer van de berg’. Dat heeft volgens Van Dijke niet alleen te maken met het stevige uiterlijk van Gert-Jan, maar vooral Linda’s affiniteit voor het dier. Op de kop van het schip staat het logo met een beer en wordt gelijk duidelijk dat de schipper een Feyenoord-supporter is.
(foto’s Jan Hoek)
Rinus van Dijke vertelt verder: “We hebben onze vof de naam Bjornoya gegeven, dat is de naam van een bereneiland ten noorden van Noorwegen. Eigenlijk wilden we het koppelverband de naam Bjornoya geven, maar er voer toen al een Belgisch schip met die naam rond.”
712 TEU
“De lengte van het schip is 105 meter en van de bak 95 meter. Omdat schip en bak 7 meter in elkaar schuiven, krijg je een totale lengte van 193 meter. Door dit systeem hebben we een schip met een ronde kop. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld de bak lossen in Karlsruhe, die daar achterlaten en zonder bak met het geladen schip doorvaren naar Mannheim. In totaal kan er met het koppelverband 10.400 ton vervoerd worden. Met het door Van Wijk geleverde stuurhuis met kolom van 10,50 meter kunnen we op vijf lagen 712 TEU vervoeren.”
Het casco is afgebouwd in het Chinese Izjenk en op de Arneborg (van Wagenborg) naar Nederland vervoerd. Van Dijke: “Ik ben daar elke maand een week geweest en heb vanaf het begin zelf de controle gedaan. Op de werf zijn de spudpalen geplaatst en is ook het anti-corrosie(controle)systeem aan de buitenzijde van het schip bevestigd.”
“We hebben in Werkendam bij Hoogendoorn afgebouwd; die had een kade en stroom voorhanden. De afbouw hebben we gedaan in nauwe samenwerking met Bram van Rees van A.A. Vink. Onze samenwerking is gestart in 1993 met de afbouw van het kvb Muscari, het eerste nieuwbouwproject voor Van Rees. Later hebben we samen nog tal van schepen afgebouwd.”
“Ik heb het technische gedeelte voor mijn rekening genomen, voor het overige waren Gert-Jan en Linda Ooms verantwoordelijk. Overigens waren er tijdens de afbouwperiode maar weinig zaken die niet met elkaar besproken zijn. Er is de gehele afbouwperiode nauwelijks een onvertogen woord gevallen en met een keetje en een terras in het ruim was het zelfs een gezellige periode.”
Twee autokranen
Een rondje op het schip maakt duidelijk dat er veel aandacht besteed is aan de afwerking. Keurige uitlaten, een perfecte stuurhutinrichting en keurig leidingwerk. De pompenkamer is apart geïntegreerd in de (achter)machinekamer. De twee autokranen – één aan bakboord en één aan stuurboord omdat het schip te breed is voor één kraan – zijn zo bevestigd dat het roefdek nagenoeg glad is.
Voor een prima manoeuvreerbaarheid beschikt de Ursa Montana over een 180 graden draaibare hekschroef (de propeller heeft een diameter van 1,18 meter), die niet onder het schip uitsteekt. Hierdoor kan er met 1,20 meter nog gevaren worden met het koppelverband. Een stopproef in het gebergte ging onlangs, evenals de proefvaart, fantastisch. De Ursa Montana is een fraai koppelverband; de eigenaren mogen dan ook beretrots zijn op hun schip.
(Jan Hoek)