Een in serie gebouwde tanker heeft voor TeamCo geen verrassingen, is wat je noemt doorontwikkeld en afbouwvriendelijk. De Somtrans XXII bezit een gerenommeerd profiel en is van het type C gecoat. In de autobranche noemen ze dit een type met opties. Aangekleed door TeamCo vertrok de Somtrans XXII in de firmakleuren als een beauty naar de laadterminal.
De afbouw vondplaats bij TeamCo in Heusden.
TeamCo Shipyard uit Heusden leverde de 86 x 9,50 meter grote type C-tanker turn key aan de Vlaamse rederij Somtrans uit Wijnegem. Combi International importeerde het casco uit China. Hoewel het casco op cruciale plekken wel wat plamuur kan verdragen, is de constructie in orde. Het is stoer van model en er mankeert niets aan de kwaliteit! Eigentijds materiaal, zeer compleet en goed voorbereid voor zijn taak.
Draagvlak
Elk schip etaleert de smaak en inventiviteit van de eigenaar, om met vernieuwend materiaal een unieke uitvoering te realiseren. Gecombineerd met hobby voor inrichting en budget, verrast dat de kijkers op de open dag iedere keer weer. Het maakt duidelijk dat eigenaar, bemanning en schepen met hun tijd meegaan.
De Somtrans XXII is hier een voorbeeld van. Het accent ligt op een groot draagvermogen en een beperkte hoogte. Zeg maar draagvlak voor alle bestemmingen waar je als ondernemer op drijft. Een bedrijfsfilosofie die hout snijdt.
Meneer Somers van Somtrans gaf zijn gasten aan de afbouwkade van Teamco Shipyard op de open dag een persoonlijke rondleiding over de tanker, die gezien mag worden. Bij TeamCo blijft er niets in de lucht hangen – direct aanpakken is het motto. Een werkstructuur en uitvoering in overeenstemming met klassebureaus.
Voor de voortstuwing is er een Caterpillar C32. (foto’s TeamCo Shipyard)
Dik den Hollander
Voor de voortstuwing is er een Caterpillar C32. EPS zorgde voor de ladingfunctie. Werkina was verantwoordelijk voor de elektrische equipement. De stuurhut is made by EBR.
Dik den Hollander, die als leverancier al jaren het vertrouwen van Rederij Somers geniet, realiseerde prachtige pvc-vloeren in voor- en achterwoning. Deze vloeren zijn in deze tijd hot! Den Hollander voert hierin een uitgebreide keuze, wat ook geldt voor zijn collecties tapijten, gordijnen, zonwering, matrassen en bedtextiel. Ook een compleet huishoudpakket, inclusief witgoed en televisie, draagt het naamkaartje van Dik den Hollander.
105.000 ton
Ooit bouwde de familie Somers sleepschepen, die later werden gemotoriseerd. Moderne motorvrachtschepen volgden. Enkele familieleden verruilden de droge lading voor de tankvaart. Nu is de firma reeds meer dan een kwart eeuw actief in de bevrachting en exploitatie van tankschepen.
De vloot telt momenteel dertig schepen waarvan Rederij Somtrans er twintig in eigendom heeft (zes enkel- en veertien dubbelwandige). De totale laadcapaciteit bedraagt 105.000 ton. De XXII versterkt als ‘benjamin’ de vloot.
(Johan de Witte)