Langs de kade voor het nieuwe kantoorpand van General Bunkering Services in Antwerpen ligt de jongste aanwinst van Michand NV: de geavanceerde bunkertanker Ravel. Je kan Erik Vermeylen twee maal feliciteren met de Ravel, niet slechts als reder maar ook als bevrachter en exploitant van de nieuwe bunkertanker.
Erik Vermeylen: “Zodra de markt verder opleeft ben ik er met mijn investeringen helemaal klaar voor.” (foto’s Hans Heiligers)
Terwijl wij aan zijn bureau aanschuiven komt de airco in het kantoor zonder problemen alle beloofde specificaties na, zelfs bij de aanhoudende tropische buitentemperaturen. Terwijl Erik een koele frisdrank inschenkt, realiseren we ons dat het dit jaar voor de derde maal is dat wij bij hem in Antwerpen zijn om een nieuwbouwverhaal op te tekenen. En dan te bedenken dat er op dit moment nóg twee schepen voor hem worden gebouwd: de bunkertankers Verdi en Rossini. De Verdi verwacht hij januari volgend jaar en de Rossini in maart.
Vlootuitbreiding
Bijna ongevraagd geeft Vermeylen ons meteen een toelichting op de vraagtekentjes in onze ogen waarmee wij onbedoeld uitstralen dat we in deze tijd toch ook andere verhalen kennen dan een vlootuitbreiding met vijf nieuwe schepen. “Reeds in 2005 hebben wij besloten onze eigen vloot te gaan vernieuwen met investeringen in vervangende nieuwbouwvolumes. Met de oplevering van de bunkertanker Beethoven werden de plannen van het nieuwbouwprogramma bewaarheid. Daarna volgden eerder dit jaar de bunkertankers Paganini en Vivaldi.”
Vermeylen is continu bezig het niveau van zijn dienstverlening zo hoog mogelijk te houden. Dat doet hij via zijn medewerkers en met inzet van het beste materiaal. Het bewijs daarvan ligt voor ons: de Ravel. Het is een bunkertanker die van voor tot achter is berekend voor zijn taak. Er is elf jaar GBS-kennis en -kunde in verwerkt van transport en bunkering van minerale oliën.
Hoewel Erik altijd enthousiast is, heeft hij in deze tijd toch ook nog een plekje moeten inruimen voor een stukje realiteit. Daaruit erkent hij dat er sprake is van een zekere teruggang in kwantiteit,;verder wil hij niet gaan. Hij laat zich dan ook absoluut niet verleiden de geplande nieuwbouw op een laag pitje te zetten en blijft bij zijn strategie voor vernieuwing en uitbreiding van zijn vloot. “Zodra de markt verder opleeft ben ik er met mijn investeringen helemaal klaar voor”, zo overtuigt hij ons.
Nieuw kantoor
Naast de natte investering is er ook het nieuwe kantoor aan de Kambalastraat op een steenworp afstand van het Eilandje. Vermeylen had graag nieuwbouw gepleegd op de plaats waar zijn vorige kantoor stond: naast het monumentale pand waarin de brandweerkazerne is gevestigd en tegenover het gerestaureerde pomphuis. Het terrein waar zijn kantoor was gevestigd is nu bestemd als parking voor het nieuwe glazen, diamantachtig gevormde havenkantoor dat ‘bovenop‘ de brandweerkazerne wordt gebouwd.
Uiteindelijk heeft GBS toch nog geboft met een mooi kantoor aan het water en met directe aansluiting op de snelweg. Dat laatste voordeel benut hij nu iedere dag voor zijn wegtransportonderneming, die met haar opslagloodsen aan de achterzijde van het kantoor grenst.
Werf De Toekomst
De bemanning is eveneens zeer content met het schip. Tijdens de afbouw hebben ze op enthousiaste wijze zelf ook tijdelijk gewerkt aan ‘hun’ schip op werf De Toekomst in Waspik. Deze van oorsprong aan de jachtenbouw verwante werf bestaat sinds 1963. In 1987 is de onderneming van Loose uit Made er bij ingetrokken en in 1996 werd Bakels uit Gouderak er aan toegevoegd.
Sinds 2004 is Peter van ‘t Hoog directeur-grootaandeelhouder van De Toekomst. Hij heeft wat bakens verzet en flink geïnvesteerd, onder andere in een nieuwe kraan van 8 ton bij een bereik van 25 meter. Daarnaast wordt er aangevangen met de bouw van een nieuwe hal van 1500 m2 en gaat hij de natuurlijke beschoeiing van zijn terrein vervangen door damwandprofiel. Door de ruimtewinst die hij daarmee bereikt kan hij nog bredere schepen ontvangen.
Op dit moment vormen afbouw en verbouw de hoofd activiteit van de werf. De laatste afbouwopdrachten die hij via VeKa kreeg waren naast de Ravel de Tabarly (Beltank), de Marilène (Hofftrans) en de Somtrans.
De Ravel meet 1652 ton en heeft als afmetingen 85,90 x 9,60 x 3,21 meter. De vijf tanks kunnen naar keuze met elkaar worden verbonden of gesepareerd. EPS leverde twee Bornemann-ladingpompen met een capaciteit van 400 m3.
Hoogendoorn is de vaste leverancier voor het timmerwerk. Binnen de huisstijl van Vermeylen wordt daarbij altijd kersenhout gebruikt. Eveneens kenmerkend voor de huisstijl is de neerklapbare reling van de 20 meter lange bunkergiek (Van Wijk).
(Hans Heiligers)