- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGer-Jan heeft warming-up achter rug

Ger-Jan heeft warming-up achter rug

- Advertentie -

Delen

Moezel-recept: neem zoals Drenth & Van Oost en CFNR casco’s uit Astrakhan, laat deze door De Groot Scheepstechniek in Dordrecht installeren en afbouwen. Zet er bij elkaar zeven Cummins-motoren in, voeg er driemaal Verhaar-boegschroeven en twee koproeren van Van Ballegooy aan toe. Breng het onder andere op smaak met timmerwerk van DSB, een Wessels-stuurhuis, Doivana-stuursysteem en Alphatron-apparatuur. Trek de CFNR-vlag in de mast en serveer het vakbekwaam met kapiteins als Jan Visser, Jan Gouwens en Martijn Lourens.

De Ger-Jan/Ger-Jan II samen met zusterschip Amesha/Amesha II.

De partners Drenth & Van Oost en Compagnie Française Navigation Rhénane (CFNR) gaven de werf in Astrakhan opdracht om drie koppelverbanden te bouwen. Nu is de Ger-Jan/Ger-Jan II aan de beurt. Het derde koppelverband wordt de Fleur van Martin Bouman en CFNR, die volop in afbouw is in Moerdijk en binnenkort eveneens voor CFNR in de vaart komt. Als eerste ging de Amesha/Amesha II van start. Die heeft al zeven reizen op de teller staan.

Luxe lengte
De Ger-Jan en Ger-Jan II heeft de warming-up ook al achter de rug en draait in het Moezel-transport volop mee. Draagvermogen op de 3 meter Moezeldiepte is 4415 ton. Het voorschip heeft een lage weerstand, waarbij 3200 pk’s van Cummins een hoge snelheid en relatief laag verbruik scoren. De stuurhut zakt aan dek en duikt naar de 5,30 meter zonder ballast.
De Groot heeft een zelfgemaakte 5-trapsstuurhutkolom geïnstalleerd, die maar liefst 12,30 meter uitschuift. De autokraan tilt 2500 kilo bij 23 meter vlucht en is ook alweer een De Groot-product.
De casco’s zijn van staal 52 gebouwd en met extra’s uitgevoerd en hebben een strakke kwaliteit. De opbouw heeft een luxe lengte met royaal bemanningscomfort. De navigatieapparatuur is van Alphatron en werd geleverd door El-Tec ,dat tevens de elektrische installatie installeerde.

De trap naar de 5-trapsstuurhutkolom, die 12,30 meter uitschuift. (foto’s Johan de Witte)

Vorige eeuw
Traditie is hier de wegwijzer naar een Ger-Jan die in de vorige eeuw de Rijn bevoer en waarbij het accent op sociaal-maatschappelijke existentie lag. Bij het 172 x 11,45 meter grote drogeladingkoppelverband Ger-Jan/Ger-Jan II wordt gefocust op efficiency en rentabiliteit. Het sociale onderdak bevindt zich aan de wal. 14/14 is de trend.
Cummins-monteurs staan met drie uur reistijd in de machinekamer als het moet. Wanneer motoren nooit meer stoppen en alleen een kapotte sluis nog een time-out verzorgt, stelt acht uur op en af je scherp. Er zit vaart in onze tijd! Ofschoon vaart voor de sluis in Fankel al snel tot een werfbeurt leidt.
Ondanks uitstekende vaareigenschappen van het koppelverband vraagt het varen op de Moezel grote oplettendheid. 172 meter de sluis inschuiven zonder de slapers aan boord en de sluismeester wakker te maken vergt stuurmanskunst.

Astrakhan
Gedurende de bouw en overname van de casco’s is het vertrouwen bij Cees van Putten (CFNR Dordrecht), Alex Spijkerboer en Gerrit Drenth (Mobigroep) in de overkoepelende ASPO group toegenomen. Met de scheepsbouwers in Astrakhan hebben de opdrachtgevers verrassend goed samengewerkt, aldus Gerrit Drenth. Bij een eerste bezoek verlopen zaken stroef, gedurende het tweede kom je tot een overeenkomst en wordt het aanschuiven in het restaurant. Daarna ontstaat er vertrouwen en blijkt de Astrakhanse scheepsbouw flexibel in casco-uitvoering alsook een gezellige aangelegenheid.
Wat het laatste betreft wordt het 11 september bij De Groot Scheepstechniek aan de Moerdijk eveneens gezellig. Dan worden de schepen van de ASPO group gedoopt, een feestje dat samen met De Groot Scheepstechniek wordt georganiseerd.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -