- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwRosette II gebouwd voor toekomst

Rosette II gebouwd voor toekomst

- Advertentie -

Delen

Jaap en Ronny van de Guchte varen nog even op de tanker Rosette, maar ze stappen binnenkort over op de onlangs bij De Waal afgebouwde dubbelwandig type C-tanker Rosette II. Beide schepen zijn genoemd naar hun moeder. Met vader Jaap van de Guchte vormen ze v.o.f. Scheepvaartbedrijf van de Guchte & Zonen uit Hansweert, waarbij aangetekend moet worden dat hun ruim zestig jaar oude vader Jaap na de oplevering van de Rosette II een stapje terug doet. Daarom wordt de in 2003 gebouwde Rosette verkocht en vormen Jaap en Ronny voortaan de varende tak van het gezin op de Rosette II.

“Het logo is ontworpen in de tijd dat we met koppelverbanden voeren. De letter G behoeft geen uitleg en het rechterdeel slaat op de familieleden die deel uitmaken van de vof.”

Familie van de Guchte had de Rosette besteld bij VeKa en gezien de prettige samenwerking en de geleverde kwaliteit, werd ook de Rosette II bij VeKa besteld. Medio 2008 werd op de Poolse werf Centromost in Plock gestart met de bouw van het casco. Nadat het casco (110 x 11,45 meter) was gearriveerd in ons land, werd eerst bij Kampers in Puttershoek de stuurhut geplaatst.
Omdat er bij VeKa geen plaats aan de afbouwkade was, werd de afbouw van de Rosette II in handen gelegd van buurman De Waal. Daar werd in februari begonnen met de inbouw van de stuurmachines, de schroefas en de roeren. In dezelfde periode werden ook de beunkoelers en de boegschroef geplaatst.
Na voor deze werkzaamheden twee weken in het dok gelegen te hebben, startte aan de kade de afbouw van het 2909 ton metende schip. Prominent aanwezig in de machinekamer is de ABC-motor van 1800 pk bij 1000 toeren.

GEFO Unitas
De Rosette II telt tien centertanks van 380 kuub elk. Daarmee worden via de Antwerpse rederij GEFO Unitas chemicaliën vervoerd over de Rijn en in het ARA-gebied. Tien Marflex-pompen hebben een totale capaciteit van circa 1000 kuub per uur (afhankelijk van het soortelijk gewicht van het geladen product).
Jaap van de Guchte zegt met een duidelijk Zeeuwse tongval: “We hebben het schip turnkey gekocht; het bestek was gewoon goed en eventuele wijzigingen waren geen probleem. Om de temperatuur van de vloeistof goed te houden beschikken we over een Heatmaster-ketel en tracing. Dat laatste verwarmt de gastoevoerleiding omdat sommige producten, zoals benzeen, al bij 14°C gaan kristalliseren. Dat wordt nu voorkomen. Verder wilde ik vanwege het stuurrooster per se een Oudakker-kopschroef, wat er met name voor zorgt dat je beter achteruit kunt varen.”
In 1990 kocht Jaap van de Guchte een oude Van Ommeren-tanker van 86 meter en hij gaf dat schip de naam Roja. Later was hij eigenaar van de kopperverbanden Rosette I en II en de Roja I en II. In beide gevallen ging het om voormalige GEFO-schepen.

Logo

De ABC-motor levert 1800 pk bij 1000 toeren. (foto’s Jan Hoek)


De eerste nieuwbouw vond plaats in 2003, toen Van de Guchte bij VeKa een tanker kocht van 110 x 11,40 meter. Het casco was afkomstig van dezelfde werf als dat van de Rosette II. Hoewel het schip bij VeKa werd afgebouwd, was De Waal ook toen betrokken bij de afbouw: de Werkendamse machinefabriek leverde de schroefas met de inmiddels overbekende De Waal-seals, roeren, stuurwerk en hydrauliek.
Het merendeel van de toeleveranciers en onderaannemers was betrokken bij de afbouw van zowel de Rosette als de Rosette II. Alleen overvolle orderportefeuilles zorgden af en toe voor een verandering. Zo legde Werkina de elektrische installatie in handen van CRS Techniek uit Rijen. Van oorsprong is dat bedrijf gespecialiseerd in complete interne logistieke systemen aangaande pallet- en product-handling. Sinds begin 2007 is CSR Techniek ook actief in de maritieme sector en staat het bedrijf garant voor de elektrische installatie op binnenvaartschepen, pleziervaart en coasters.
Op de kop van de Rosette II staat het logo van v.o.f. Scheepvaartbedrijf van de Guchte & Zonen. Jaap van de Guchte is zeer trots op het in blauw en rood uitgevoerde logo. Hij zegt daarover: “Het is ontworpen in de tijd dat we met de koppelverbanden voeren. De letter G behoeft geen uitleg en het rechterdeel slaat op de familieleden die deel uitmaken van de vof.”
Jaap zal de nieuwe Rosette II vooral vanaf de kade zien. Zijn zonen Jaap en Ronnie vormen de varende toekomst van het gezin.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -