- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVertrouwen in turnkey-afbouw

Vertrouwen in turnkey-afbouw

- Advertentie -

Delen

De familie Leinenga stelt veel vertrouwen in de turnkey-afbouw door Euromaritime. Klaas Leinenga en zijn vrouw Shirley Teekman hebben nu al de tweede Sensation laten verzorgen door Euromaritime. Bovendien vertrouwden hun beider ouders al eerder de bouw van nieuwe schepen toe aan Marcel Roodhart en zijn mensen.

Marcel Roodhart van Euromaritime: “Ik trof Klaas en Shirley zeven jaar geleden op het feestje van de Brixon (135 bij 14,20 meter – red.) van Henno Teekman, de vader van Shirley. We kwamen aan de praat over hun plannen voor een nieuwbouwschip. Een dag later zaten ze bij me op kantoor.”

Casco’s
De rest is geschiedenis: de eerste type C-tanker Sensation voor de familie Leinenga was onderweg. Een schip van 110 bij 11,40 meter.
De nieuwe Sensation vaart intussen ook alweer enkele weken en is 135 meter lang en 15 meter breed, goed voor 6.000 ton lading. Een gecoate tanker, geschikt voor minerale producten en lichte chemicaliën. De Sensation kan twee partijen laden dankzij het dubbele leidingsysteem. Voor het schip is een contract gesloten met Stolt.
Volgens de bouwer van het schip is het minder ‘laagwatergevoelig’ dan andere schepen in dezelfde klasse. Marcel Roodhart: “De vorm van het onderschip is zodanig dat ze tijdens de vaart minder water trekt. Dit type schip loopt qua snelheid erg goed. Het schip vaart alsof je met een auto rijdt. Volgens sommigen vaart het gemakkelijker dan een 110 meter-schip.”

 

(foto familie Leinenga)

Euromaritime is niet echt in de strikte zin van het woord een familiebedrijf, maar het is bijvoorbeeld wel Marcels zoon Mark Roodhart die met zijn grote netwerk in de scheepvaart bij Euromaritime en Galle Makelaars de handel in tweedehandsschepen verzorgt.
“Bij Mark is het momenteel wat rustiger”, zegt Marcel Roodhart veelbetekenend. “Die markt is helemaal stilgevallen. Nee, we zijn hier echt niet in paniek door de huidige situatie. Wij hebben nooit op voorraad nieuwe schepen gebouwd. We willen een handtekening van een koper voordat we het casco bestellen. Daardoor konden we tot een jaar geleden inderdaad niet heel snel leveren en verloren we soms klanten aan concullega’s die wel casco’s op voorraad hadden. Maar nu hebben wij dus ook niet het probleem dat we met onverkoopbare casco’s zitten. Het is ook nog maar heel zelden voorgekomen dat klanten bij ons hun opdracht hebben geannuleerd.”

Proefvaart
De Sensation voor de familie Leinenga is al het negende in een serie van tien type C -tankers van 135 x 15 meter. De voorgangers zijn de Somtrans X, de Atlantis, de Somtrans XI, Endeavour, de Kaapstad, de Stanleystad, de My Way en de Commodore.
Omdat de levertijd van de nieuwe Sensation langer duurde dan gewenst – en het oude schip al was verkocht – werd door de familie Leinenga en Euromaritime afgesproken dat ze eerst de Atlantis over konden nemen, een schip uit dezelfde serie. Dat schip werd kort voor het uitbreken van de economische crisis vorig jaar weer verkocht door Euromaritime, zodat de familie Leinenga zich kon focussen op de afbouw van de grote Sensation.
Die afbouw gebeurde ‘turnkey’, wat inhoudt dat het schip volledig afgebouwd is én beproefd tijdens een technische proefvaart en een proefvaart voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Dan pas krijgt de eigenaar het roer in handen. Marcel Roodhart is daarin heel gedecideerd: “Wij verzorgen de proefvaarten. Het schip is dan nog niet overgedragen. Henk van Gils staat dan aan het roer.”
Van Gils is voor schepen die bij Den Breejen voor de kant worden afgebouwd de opzichter van Euromaritime, zoals zijn collega Jaap Oonincx dat is voor de schepen die bij De Waal worden afgebouwd.
“Zij zijn onze ‘afbouwgoeroes‘”, zegt Marcel Roodhart. De filosofie van het compleet afbouwen is in zijn woorden simpel: “Wij moeten er zelf mee willen gaan varen, dan pas is het schip goed genoeg om aan de klant te leveren. Zo niet, dan is het niet goed gegaan. Henk en Jaap zijn de vaste aanspreekpunten voor de onderaannemers op de twee werven waar we altijd afbouwen. Zij zijn daar de hele dag aanwezig.”

Voordelen
Het turnkey afbouwen heeft natuurlijk het voordeel dat het werk in één hand is voor verschillende schepen, en daardoor overzichtelijk. Maar teven biedt het kwantumvoordelen, bijvoorbeeld bij de aanschaf van motoren. “Ik heb wel twintig motoren of tien stuurhutten tegelijk besteld voor de series schepen die we in bestelling hadden.”
Zo heeft Euromaritime een vaste groep onderaannemers om zich heen verzameld. Het ontwerp voor de serie schepen waar de Sensation deel van uitmaakt, is op papier gezet door Groenendijk & Soetermeer (consulting engineers and naval architects), waar Euromaritime altijd mee samenwerkt.
“Schippers die zelf al eerder een eigen schip hebben afgebouwd, zeggen ook dat alles zelf doen hen uiteindelijk geen lagere kosten heeft gebracht, maar wel een hoop zorgen.”
Niet alles wordt bepaald door Euromaritime. “De woning kunnen de eigenaren helemaal zelf indelen. Daar bemoeien we ons niet mee.”

Crisis
Hoewel de start met een nieuw schip een feestelijke aangelegenheid is, dringt het onderwerp ‘crisis’ zich op. De gevolgen voor de binnenvaart zijn dramatisch.
Marcel Roodhart ziet een duidelijk verschil tussen de twee belangrijkste sectoren van de binnenvaart. “Ik denk dat de droge lading zich heeft overbouwd. We moeten in de tankvaart oppassen dat niet hetzelfde gebeurt. Natuurlijk zijn daar nog veel dubbelwandige tankers nodig, maar als de enkelwandige tankers gewoon kunnen worden ingezet tot 2018, ontstaat daar natuurlijk ook een probleem met de capaciteit.”

Dat de vraag naar tankers ook zo enorm zal inzakken als in de droge lading, ziet hij niet direct gebeuren. “Mensen kopen wellicht minder auto’s, maar ze blijven rijden en dus benzine gebruiken – dat zag je toen de brandstofprijzen zo gigantisch waren; de mensen reden gewoon door – en die benzine wordt vervoerd door de tankvaart.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -