De Brost-Ruhr-Prijs gaat dit jaar naar de havens van Rotterdam en Duisburg. De organisatie achter de prijs, Brost-Stiftung uit het Duitse Essen, eert daarmee “twee van Europa’s belangrijkste havens: Rotterdam en Duisburg. Samen vormen zij de ruggengraat van het Europese goederentransport.”
De topmannen van beide havens, CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam en bestuursvoorzitter Markus Bangen van Duisport, nemen de prestigieuze prijs op maandag 24 november in Essen in ontvangst. Ze ontvangen elk een geldbedrag van 20.000 euro, dat zij mogen doneren aan een goed doel.
Sinds 2020 reikt de Brost-Stiftung elk jaar de Brost-Ruhr-Prijs uit aan personen, groepen of instellingen die met visie en toewijding hebben bijdragen aan de toekomst van het Ruhrgebied. Met deze onderscheiding wil de stichting bijzondere prestaties onder de aandacht brengen en mensen inspireren om zich in te zetten voor het Ruhrgebied – of ze daar nu wonen of niet.
Logistiek verbonden
Volgens professor Bodo Hombach, voorzitter van de Brost-Stiftung, laten Rotterdam en Duisburg zien hoe sterk Nederland, het Ruhrgebied en de wereld economisch en logistiek met elkaar verbonden zijn. Boudewijn Siemons heeft volgens de Brost-Stiftung de haven van Rotterdam internationaal ontsloten en voorbereid op de toekomst en Markus Bangen heeft de haven van Duisburg een nieuw tijdperk binnengeloodst. Volgens Hombach delen de bestuurders de visie dat havens de motoren van de toekomst zijn. Ze zien elkaar veel meer als partners dan als concurrenten.
“Net als de eerdere winnaars staan zij voor alles waar het bij de Brost-Ruhr-Prijs om draait: mensen die waarde creëren, grenzen verleggen en altijd onbaatzuchtig het algemeen belang vooropstellen. En dat is precies waar Rotterdam en Duisburg voor staan: voor groei, voor werkgelegenheid, voor de levensaders van onze samenleving – en voor samenwerking die elkaar versterkt.”
Samen succes
Logistiek is, zo zegt Hombach, meer dan technologie alleen. “Ze is gebaseerd op vertrouwen. Onze prijswinnaars belichamen dit vertrouwen. De twee havens hebben samen één visie, en hun leiders hebben samen succes. Allebei weten ze dat grenzen er niet zijn om te scheiden, maar om te verbinden. Grenzen hebben geen scheidslijnen nodig, maar bruggen, en havens zijn geen rivalen, maar partners.”
“Ze hebben niet alleen hun eigen haveninfrastructuur uitgebreid, maar ook een Europees model van samenwerking opgebouwd. Maar dat alleen is niet genoeg. Want wat in Rotterdam binnenkomt vindt zijn weg verder, naar Duisburg en het achterland.”
Betuwelijn
In het licht van een logistieke Europese hub uit Hombach kritiek op de gang van zaken rond Betuwespoorlijn. “Nederland heeft zijn deel van het traject al in 2007 voltooid. Alles was klaar… tot aan de grens. Duitsland is echter nooit verder gekomen dan een bureaucratische papierwinkel. Europa is zo sterk als zijn zwakste spoorlijn. En deze zwakste spoorlijn leidt rechtstreeks naar de Duitse bureaucratie – en naar een samenleving waarin NGO’s blokkades opwerpen. Daar is nog heel wat werk aan de winkel. Een uitweg uit deze kwestie zou voor de twee mannen die wij vandaag eren misschien wel het allermooiste gezamenlijke cadeau zijn.”