Port of Antwerp-Bruges behandelde in de eerste negen maanden van dit jaar 202,6 miljoen ton maritieme goederen. Dat is 3,8 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De overslag van stukgoed groeide weliswaar nog met 1,3 procent, maar droge en vloeibare bulk liepen samen met 12,8 procent terug.
Na een sterke eerste jaarhelft vertraagde ook de containertrafiek vanaf augustus. De daling in het derde kwartaal was 2,4 procent. Over de eerste negen maanden staat nog een lichte groei: 1,1 procent in tonnage en 1,6 procent in TEU.
Intussen weegt de aanhoudende onzekerheid over de Amerikaanse invoerheffingen steeds zwaarder op het handelsverkeer met de Verenigde Staten, aldus het havenbedrijf.
Beperkte terminalcapaciteit
“De vertraging hangt samen met de normalisering van de scheepvaartallianties, waardoor het tijdelijk samenvallen van oude en nieuwe aanlopen verdween. Daardoor daalde de congestie merkbaar, met kortere wachttijden en een vlottere afvoer naar het achterland”, aldus Port of Antwerp-Bruges.
Het marktaandeel van Antwerpen en Zeebrugge in de Hamburg-Le Havre Range zakte in de eerste helft van 2025 met 0,7 procentpunt tot 29,8 procent. Als oorzaak geeft het havenbedrijf de beperkte terminalcapaciteit aan. “Dat knelpunt moet worden aangepakt met het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen). De lage voorspelbaarheid van vaarschema’s en de verschillenden stakingen en acties blijven wel druk zetten op de operationele betrouwbaarheid.”
Zwakke chemiesector
De conventionele stukgoedtrafiek bleef na negen maanden op peil dankzij een herstel in staalimport, al bleef de uitvoer onder druk door lagere export naar onder meer de VS en Mexico. De Europese Commissie kondigde intussen strengere invoerregels aan om dumping van buitenlands staal tegen te gaan.
Vloeibare bulk (-13,5 procent) kreeg een klap door de lagere export van aardoliederivaten naar West-Afrika en de aanhoudende zwakte in de Europese chemiesector. Biobrandstoffen en energiegassen bleven wel groeien. De terugval in LNG-trafiek, veroorzaakt door het Europese verbod op transshipment van Russisch gas, werd deels gecompenseerd door hogere import uit de VS. “Recente aankondigingen binnen de Europese chemie-industrie maken duidelijk hoe zwaar de sector nog steeds onder druk staat.”
Droge bulk daalde met 8,9 procent. Deze sector werd vooral getroffen door een zwakkere afvoer van meststoffen, deels gecompenseerd door hogere import uit Rusland en Marokko vlak vóór nieuwe EU-heffingen.
Amerikaanse heffingen
De VS zijn de tweede belangrijkste handelspartner van Port of Antwerp-Bruges. Het vervoer naar en van deze bestemming groeide in de eerste negen maanden van 2025 met 15 procent. Die stijging kwam vooral uit containers en vloeibare bulk. “Sinds de zomer is echter de impact van de Amerikaanse importheffingen voelbaar: de uitvoer daalde in het derde kwartaal, vooral bij staal, dat ruim een derde lager lag dan in het tweede kwartaal.”
De invoer blijft voorlopig op peil, met een forse toename van vloeibare bulk en een verdrievoudiging van LNG-volumes. Daarmee bevestigt Port of Antwerp-Bruges haar rol als toegangspoort voor alternatieve energiestromen die het Russische gas vervangen. Ook de containerimport uit de VS steeg met 8 procent.