Op vrijdag 26 september vond bij Ruijtenberg Shipyard de feestelijke doop plaats van de 3.500 ton metende Johannes Sr. Het motorschip is in opdracht van de familie Buijks op de werf in Raamsdonksveer afgebouwd. Het schip is een verjonging van de vloot van AmerShipping.
De Johannes Sr is nagenoeg gelijk aan de eerder afgebouwde Adriana Maria, die door de eigenaren Jan en Peter Buijks bij de overdracht de nieuwe standaard voor de vloot van Amer Shipping werd genoemd.
“Dit type drogeladingschip van 110 x 11,45 meter heeft dankzij het innovatieve, door Concordia Damen ontwikkeld rompontwerp (CDS Dry Cargo 110) een lage weerstand, kan snel varen en verbruikt aanzienlijk minder brandstof. Met de bouw van de Johannes Sr bewijzen we te blijven investeren in de toekomst door het verjongen, verduurzamen én uitbreiden van onze vloot. Het is de bedoeling om nog twee schepen van dit type te gaan bouwen.” Aldus Peter Buijks, die binnen het familiebedrijf verantwoordelijk is voor de bevrachting van de vloot, terwijl zijn broer Jan dat is voor het technische
gedeelte.
Bij de doopplechtigheid of overdracht van een binnenvaartschip bestaat het gros van de gasten veelal uit toeleveranciers. De familie Buijks wilde bij dit schip een eerbetoon brengen aan de grondlegger van de Buijks Group: Jan Buijks sr, de naamgever van het schip en zijn echtgenote Gonny, waarnaar eerder het ms Allegonda is genoemd. Beiden overleden begin juli 2024.
De 5 J’s
Het eerbetoon was reden om voor deze doop vooral familieleden en het personeel – met partner én kinderen – van Amer Shipping en Ruijtenberg Shipyard uit te nodigen. Het werd een echt familiefeest. Jannick Buijks, zoon van Jan Buijks jr streek de vlag van Ruijtenberg Shipyard en hees vervolgens de vlag van Amer Shipping in top.
Aansluitend vond de doopplechtigheid plaats, met in de hoofdrollen zijn zus Dana, haar partner Jeremy Kivits en hun baby Jaxxen, kleinzoon van een zeer trots kijkende Jan Buijks jr. Onder de familieleden was ook neef Martien Buijks, in het dagelijks leven schipper én volkszanger met nummers als Achter het roer en Schipperskind. Als passend eerbetoon aan het in 2024 overleden echtpaar Buijks zong hij na het officiële gedeelte een door hem speciaal voor deze gelegenheid geschreven lied met als titel Golven van Geluk.
DJ Dennis zorgde ervoor dat de stemming er goed in bleef tijdens de feestelijkheden. Die werd nog verhoogd door een optreden van zangeres Corrie Konings. Duidelijk was dat haar lied Huilen is voor jou te laat, die dag niet ging over de 5 J’s: Jan, Jordy, Jannick, Jeremy en Jaxxen.
Groene footprint
De Johannes Sr had voor de doopplechtigheid al bijna twintig reizen achter de rug. Projectleider Ad van den Elshout legt uit: “De doopplechtigheid is uitgesteld tot na de vakantieperiode, zodat er zoveel mogelijk medewerkers van de werf aanwezig kunnen zijn.”
Tijdens de geslaagde proefvaart op 5 augustus bleek het evenals de eerder afgebouwde Adriana Maria met een snelheid van 20 kilometer per uur een snel schip te zijn. Met de Veth Compact Jet type CJ-1200 met Scania-motor werd een indrukwekkende snelheid van 10,8 kilometer op de boegschroef behaald.
“Het stuurhuis en de hefkolom zijn gebouwd op onze werf. Op de Johannes Sr wordt de voortstuwing verzorgd door twee MAN-dieselmotoren van 750 pk elk; door te kiezen voor twee kleinere motoren is er sprake van een behoorlijke brandstofbesparing. Ten opzichte van de traditionele 110’ers binnen de vloot van Amer Shipping kan dit schip 200 ton meer vervoeren”, aldus een trotse Van den Elshout.
“Het schip is uitgerust met schroefasgeneratoren. De overtollige energie wordt naar het 48 accu’s tellende accupakket geleid, waar we na het aanmeren ruim een nacht stroom hebben zonder gebruik te hoeven maken van een generator. Met de turnkey afbouw van de Johannes Sr hebben we bij Ruijtenberg Shipyard een groene footprint gerealiseerd, wat ook in het belang is van de klanten van Amer Shipping.”
Intentieverklaring
De families Buijks en Bons zijn elk voor 50 procent eigenaar van Ruijtenberg Shipyard. Onlangs besloot het college van b & w van de gemeente Geertruidenberg met de eigenaren van de scheepswerf een aangepaste intentieverklaring aan te gaan. Deze overeenkomst ziet erop toe dat beide partijen gaan onderzoeken of het mogelijk is om de scheepswerf te verplaatsen. In het kader van dit onderzoek stelt de gemeente een ontwikkelvisie op voor het gebied ten noorden van de Aanwassenweg in Raamsdonksveer.
Wethouder Mike Hofkens zegt daarover: “Deze visie is de basis voor mogelijke ontwikkelingen in dat gebied. Belangrijk hierbij is te vermelden dat deze visie bijdraagt aan een integrale afweging hoe we als gemeente willen omgaan met het gebied en of het wenselijk is om hier in een behoeftevraag te voorzien van lokale ondernemers. In het kader van het onderzoek is het aan Ruijtenberg om de technische en financiële haalbaarheid van de eventuele verplaatsing te onderzoeken.”
De verwachting is dat een eventuele verhuizing niet eerder dan over acht tot tien jaar plaats kan vinden.
Door Jan Hoek