De Haven van Hamburg investeert 1,1 miljard euro in uitbreiding en modernisering van de haveninfrastructuur, met focus op het Waltershofer containerterminalgebied. Ook terminaloperator Eurogate breidt uit en heeft een voorlopige huurovereenkomst gesloten voor de nieuwe terreinen.
Het project omvat onder meer de verbreding van het draaibekken van 480 naar 600 meter, verbeteringen aan het Elbe-aanloopkanaal en de aanleg van extra terminalterreinen. Deze maatregelen moeten zorgen voor veiligere en efficiëntere navigatie naar de Container Terminals Burchardkai (CTB) en Hamburg (CTH). Ook moet de capaciteit omhoog en moet de containerafhandeling beter worden ondersteund.
Financiering
Het havenbedrijf stelt: “Dit vergroot de nautische veiligheid en efficiëntie voor huidige en toekomstige scheepsformaten in het drukste containergebied van Hamburg. Alle ligplaatsen in Waltershofer Hafen profiteren hiervan. Processen kunnen worden geautomatiseerd en geëlektrificeerd – een belangrijke bijdrage aan de verduurzaming.”
Een deel van de financiering komt uit publieke middelen. De aanleg wordt uitgevoerd door havenautoriteit HPA en moet in 2030 klaar zijn. Het project maakt deel uit van het Havenontwikkelingsplan van de Hamburgse Senaat.
Eurogate
In Hamburg zijn twee terminalbedrijven actief: HHLA (waar CTH en CTB bij horen) en Eurogate. De laatste investeert ten minste 700 miljoen euro in uitbreiding en modernisering van het bestaande terminalgebied. De werkzaamheden starten zodra het terrein is overgedragen en worden binnen twee jaar afgerond.
De nieuwe terminalterreinen blijven publiek bezit en worden via marktconforme voorwaarden verhuurd aan Eurogate. Ze worden volledig geïntegreerd in het weg- en spoornetwerk van Hamburg.