- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekDe slechtste oplossing

De slechtste oplossing [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Boskalis heeft het afgelopen half jaar hier en daar wat bagger uit de Brabantse kanalen gehaald, in opdracht van Rijkswaterstaat. “Rijkswaterstaat zorgt er zo voor dat de doorgang voor schepen gewaarborgd blijft en ze vlotter en veiliger kunnen doorvaren”, staat in het persbericht. Wat een toffe lui zijn dat toch bij RWS. Op sommige plekken was de bodem een meter hoger dan hij hoort te zijn. Volgens mij kun je daar niet meer fatsoenlijk varen en kun je er beter een woonwijk aanleggen.
Ik vind ‘achterstallig onderhoud’ voor de Brabantse kanalen een eufemisme. ‘Grove nalatigheid’ is hier beter op zijn plaats.
RWS valt niets te verwijten (behalve ‘…gewaarborgd blijft…’. Je kan niet waarborgen wat er niet is). Het ontbrak jarenlang aan geld voor onderhoud en dat ligt aan de politiek. Lastig is dat de verantwoordelijke politici allang zijn vervangen. Een nadeeltje van de democratie. “Democratie is de slechtste staatvorm die er is, op alle andere na.” Winston Churchill, in 1947 net na verloren verkiezingen. Een tikkeltje snobisme was Winston niet vreemd: “Het beste argument tegen democratie is vijf minuten discussiëren met een gemiddelde kiezer.”
Anton van Megen heeft indertijd met zijn Schippersgilde aardige dingen bereikt voor de beunvaart, door simpel gebruik te maken van heel vertrouwde technieken, zoals adviestarieven versturen per sms’jes. Zo simpel zal het in de ‘grote binnenvaart’ niet zijn, maar hij doet toch een respectabele poging met EUBO (European United Barge Owners) met als belangrijkste feature: markttransparantie.
Als de markt transparant is, kan iedere schipper als hij leegkomt zien waar welke lading beschikbaar is, waar zijn concurrenten zijn en wat op dit ogenblik een aanvaardbare vrachtprijs is. Een droom, een combi van Bargelink en Vrachtindicator met een sausje van Samen Sterk. En stukken beter dan marktobservatie van de Europese Unie (met cijfers uit de prehistorie).
Opnieuw is samenwerken het credo. Ik denk dat groepen schippers bij bevrachters ook al het gevoel hebben een cluster te vormen en dat schippers die veel verschillende bevrachters gebruiken, juist het spel vaak veel beter spelen dan Anton van Megen denkt. Het beste argument tegen samenwerken in de binnenvaart is een blik werpen op een willekeurige discussiewebsite in die sector. Samenwerken is inderdaad de slechtste oplossing voor de crisis in de binnenvaart, op alle andere oplossingen na.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -