- Advertentie -
- Advertentie -
HomeVeerboot Willem de Vlamingh gaat hybride verder

Veerboot Willem de Vlamingh gaat hybride verder

- Advertentie -

Delen

Ms Willem de Vlamingh heeft de afgelopen drie maanden een upgrade gekregen. De Wadden-veerboot van Rederij Doeksen is LNG-hybride geworden. Er is onder andere een accupakket van 900 kWh geplaatst in het schip dat vier jaar geleden in de vaart kwam.

Rederij Doeksen gaf de opdracht daarvoor aan Werft Shipbuilding uit Urk. De klus werd uitgevoerd op de scheepswerf van Damen Shiprepair in Harlingen. Er werkte een groot aantal technische specialisten voor samen, waaronder die van de Urker bedrijven Piet Brouwer Elektrotechniek en VCU. “Het leuke aan het project was, dat onze eigen medewerkers het technische concept hebben bedacht”, vertelt senior vlootinspecteur Jitze Landman van Rederij Doeksen.

Permanent-magneetgeneratoren

Door het plaatsen van permanent-magneetgeneratoren op de krukassen van de hoofdmotoren, wordt de restcapaciteit van deze motoren omgezet in elektriciteit. De energie wordt op deze manier efficiënter benut en de hulpmotoren hoeven veel minder te draaien.

(foto Rederij Doeksen)

Deze stroom wordt opgeslagen in het nieuwe accupakket van 900 kWh en vervolgens benut voor het voeden van het hotelbedrijf (horeca-apparatuur, verlichting), de  navigatieapparatuur en de boegschroeven. Er zijn meteen twee extra boegschroeven geplaatst, waardoor het schip beter kan manoeuvreren bij harde wind.

Het in- en ontschepen kan door de grotere accupakketten voortaan volledig elektrisch – en dus zonder uitstoot – gebeuren. De batterijen worden ’s nachts met walstroom bijgeladen. Als er in de toekomst meer walstroom beschikbaar komt, zal het schip steeds minder LNG nodig hebben.

Willem Barentsz

Woensdag 9 april vond de proefvaart plaats. “Een spannend moment – vooral het varen met de nieuwe generatoren op de krukassen van de hoofdmotoren’, bekent Jitze Landman. Onder zijn leiding is het project succesvol verlopen. “Dit was nog nergens ter wereld gedaan op een gasmotor.”

“De tests verliepen soepel en naar volle tevredenheid. Wij willen graag een zero emissie-veerdienst worden en dit project is weer een mooie en leerzame stap in die richting.”

De Willem de Vlamingh heeft op 18 april zijn eerste dienstreis weer uitgevoerd, precies op tijd voor de paasdrukte. Zusterschip Willem Barentsz ondergaat begin 2026 dezelfde verbouwing.

(foto Rederij Doeksen)

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -