Dit moet me van het hart. Ik snap helemaal niks van die genuanceerde reacties op binnenvaartambassadeur Verberks verhaal. Dit zou nou eens een mooie gelegenheid zijn geweest voor alle organisaties om de hele wereld te tonen dat de binnenvaart wel degelijk één geluid kan laten horen. En dat geluid had moeten zijn: wat Verberk beweert over de binnenvaart raakt kant noch wal. Hij heeft er niets van begrepen.
Hoezo de binnenvaart niet professioneel? De binnenvaart wordt extreem hard getroffen door de economische crisis en hij werd gevraagd te bekijken hoe dat zo gekomen is en of er wat aan te doen is. Vervolgens komt hij met de conclusie dat de binnenvaart die hele crisis aan zichzelf te wijten heeft en dat er vooral niets aan mag worden gedaan. De binnenvaart zou niet professioneel zijn. Het is een grof schandaal dat een bedrijfstak zomaar met steun van verschillende ministeries in de stront mag worden geduwd. Tientallen jaren lang wordt structureel en weloverwogen gebouwd aan een imago van professionaliteit om volwassen tegenwicht te bieden aan de oneerlijke concurrentie van het spoor en de massaliteit van het wegvervoer. Dat leek te lukken. Dat in de sector de onderlinge concurrentie tot het uiterste is doorgevoerd, was een Europese en Nederlandse wens van staatswege. Hoe feller de concurrentie hoe mooier. Dat kwam de klanten toch ten goede? Een ongewenst bijeffect is dat toen de conjunctuur naar beneden keilde, de binnenvaart het gelag moest betalen. Dat is het verhaal. En niet: o jee, de organisaties of ondernemers werken niet genoeg samen. Dat is sowieso niet waar. De organisaties werken wel goed samen, ze kunnen alleen geen één club worden, hoe graag sommigen dat ook zouden willen.
Maar het is een buitenkans voor de binnenvaart: sluit in elk geval de gelederen in een reactie op zijn verhaal. Zeg samen dat het niet waar is dat niet goed wordt samengewerkt en laat meteen zien dat de organisaties gelijk hebben en Verberk niet.
Michel Gonlag