Welkom in 2011. Is dit nu het eerste of het tweede jaar van het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw? Dat ligt eraan waar je begint met tellen. Het jaar 2000 was het honderdste jaar van de vorige eeuw, of het eerste jaar van de volgende. Er is voor beide wat te zeggen. Als je het hebt over de eerste honderd, dan hoort honderd daarbij, maar dan telt nul niet mee.
In de jaartelling telt nul natuurlijk wel mee, en dan maakt honderd dus deel uit van de tweede eeuw. Dus ik ben meer voor het model dat de huidige eeuw begon op 1 januari 2000. Als een kindje geboren wordt, is het ook een jaar lang nul, maar dan telt het wel al mee. Je wordt nou eenmaal niet geboren op je eerste verjaardag.
Gelukkig wordt dit een goed tweede jaar van het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw. Het is fijn om de nare herinneringen aan 2009 en 2010 van ons af te schudden en te accepteren dat we nog leven en dat we de toekomst zelf in de hand hebben. Je kunt nog heel lang treuren om het verdampte spaargeld en de gemiste kansen, maar als je daarvoor kiest dan kies je niet voor een gelukkig 2011. Kop op en aan de slag om er iets moois van te maken.
‘Gelukkig 2011’? jazeker, want er staan ons weer gebeurtenissen te wachten waar we van kunnen genieten. Een historische daling van de olieprijs luidt een hausse in de tankvaart zonder weerga in. De Rotterdamse haven ziet de voorzichtige prognoses voor de containeroverslag over de kop gaan (dat betekent verdubbeling van de verwachte groei) en er worden weer meer auto’s verkocht dan in welk recordjaar dan ook (we hadden wat goed te maken toch). Het geld stroomt weer en de wereldeconomie trekt aan, verrassend genoeg onder aanvoering van de Amerikanen. Je zou China verwachten maar dat is niet zo. Obama heeft zijn regering heel slim opgebouwd. Het derde jaar van zijn bewind moet hij oogsten omdat hij volgend jaar weer moet worden gekozen. Zo werkt dat daar. Nederland volgt hem met deze liberale regering op de voet. Sommigen zullen het asociaal vinden, maar er moet weer een tijdje geld worden verdiend en dat maakt deze regering wel mogelijk.
Als we de natuur willen beschermen, zouden we juist minder auto’s moeten maken, minder goederen moeten vervoeren (om ook in 2051 nog gelukkig te zijn) en zeker niet Obama of de VVD z’n gang moeten laten gaan. Daar is echter niets meer aan te doen en de minst slechte optie is om de regering dit puur op welvaart beluste beleid te laten compenseren door nog meer (in) te zetten op de binnenvaart. Zie je wel: het wordt een gelukkig 2011.
Michel Gonlag