De aanvaring tussen een Watertaxi en een Waterbus in november 2024 heeft opnieuw laten zien dat verscherpte veiligheidsmaatregelen nodig zijn op de Nieuwe Maas in het gebied rondom de Erasmusbrug. Dat vindt de Rotterdamse (rijks)havenmeester René de Vries.
“Het gebied rondom de Erasmusbrug is een van de drukste punten op de Nieuwe Maas. Al langere tijd pleiten we voor concrete, extra maatregelen om het vaargedrag in de recreatie- en passagiersvaart te beïnvloeden. Eén van die maatregelen is een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur voor alle vaartuigen rondom de Erasmusbrug. Onlangs hebben we dat met verschillende betrokken partijen besproken, waaronder de Onderzoeksraad voor Veiligheid.”
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zal deze door de havenmeester voorgestelde maatregel opnemen in wetgeving. Naar verwachting zal de snelheidsbeperking in de loop van 2025 ingaan.
Andere maatregelen die De Vries heeft voorgesteld, zijn een zone rondom de Erasmusbrug met een verbod op kruisend verkeer, stuurboordwal-verplichting en het promoten van slow lanes voor met name recreatievaart. Hierover lopen nog gesprekken met betrokken partijen.
Willemsbrug
Verderop op de Nieuwe Maas deden zich in 2024 twee aanvaringen tegen de Willemsbrug voor. Bij beide incidenten ging het volgens De Vries om een inschattingsfout van de schipper. Hij stelt dat de informatie aan schippers klopt en dat het probleem elders ligt. “Dat roept de vraag op of schippers meer hulp nodig hebben en of de schippers zelf ook extra maatregelen kunnen nemen.”
De Willemsburg en de Erasmus brug vallen niet onder beheer van de havenmeester. Hij denkt wel degelijk een rol te kunnen spelen om schippers bewust te maken van mogelijke risico’s. Zo kan hij via verkeersbegeleiding proactief de scheepsvaart vragen of men zich bewust is van de eigen hoogte en die van de brug.
De Vries: “Een vergissing die soms wel wordt gemaakt, is dat de Willemsbrug en Erasmusbrug gelijke hoogte zouden hebben, maar dat is niet zo. Dat soort zaken kan de verkeersbegeleiding van de Divisie Havenmeester delen. Zo kunnen we bijdragen aan de bewustwording onder schippers.”
“Ook in publicaties en op voorlichtingsdagen kunnen we samen met de binnenvaartbranche werken aan bewustwording. Koninklijke Binnenvaart Nederland, Platform Zero Incidents en de havenmeester werken goed samen en hebben hetzelfde doel: het verkleinen van risico’s bij bruggen.”
“De techniek zou ons ook kunnen helpen. Mogelijk kunnen we een waarschuwingssysteem ontwikkelen op basis van laser of lidar (3D-radar). De Havenmeester wil daarover in gesprek met de binnenvaart en met Rijkswaterstaat.