Gezamenlijk hebben Scheepswerf Maasbracht en scheepsreparatiebedrijf Marco BV eind vorige maand de Bøstad opgeleverd. Ze bouwden de 19 meter lange en 10 meter brede duwboot voor rederij Versotrans van de familie Somers. De samenwerkende bedrijven klaarden het karwei van a tot z: van de tekeningen en de cascobouw tot en met de inbouw en afwerking. Ze verzorgden zelfs de proefvaart.
Directeur Fabian Fijneman van Scheepswerf Maasbracht en directeur Marcel van Dijk van Marco BV kregen eind vorig jaar gezamenlijk de opdracht van Versotrans. Die was nog geen klant bij de bedrijven; eigenaar Amedee Soomers was via via bij hen terechtgekomen.
Marcel vertelt: “Ze hadden plannen voor hun rvs-tanker Bumbastad. Het middenschip was al een keer vervangen en dus verjongd. Nu waren het voor- en achterschip aan de beurt.” Daarop bedacht Amedee Somers een creatieve oplossing: het motortankschip wordt omgebouwd tot een duwbak waar de Bøstad mee gaat varen.
Nieuw hoofdstuk
Groot voordeel: de duwboot is veelzijdig inzetbaar en kan ook ander werk doen. Daarmee opent Versotrans voor zichzelf de weg naar andere markten. Zoals de afgelopen weken in de praktijk ook al bewezen werd: de Bøstad heeft al meerdere reizen gedaan. Onder andere met een ponton met onderdelen voor windmolens.
Op de LinkedIn-pagina van Versotrans schrijft Amedee Somers dat de Bøstad “het begin van een spannend nieuw hoofdstuk markeert. Voor een bedrijf waarvan de vloot tot nu toe uitsluitend uit binnenvaarttankers bestond, betekent de Bøstad een sprong naar nieuwe gebieden. Deze duwboot zal Versotrans AG helpen nieuwe markten te verkennen, onze expertise uit te breiden en onze operationele scope te verbreden.”
“In minder dan een jaar is dit nieuwbouwproject van begin tot eind voltooid – een mijlpaal waar we ongelooflijk trots op zijn. De soepele samenwerking, het gedeelde enthousiasme en de toewijding van alle betrokkenen hebben ervoor gezorgd dat dit project een prachtige en succesvolle prestatie is geworden.”
Op één lijn
Voor Marco BV en zusterbedrijf Visser & van Dijk (scheepselektrotechniek) was het al de zesde nieuwbouwduwboot waaraan ze werkten. “We konden een bestaand ontwerp gebruiken”, vertelt Marcel van Dijk. “Toen Amedee de vraag bij ons neerlegde, hebben we het samen opgepakt.”
Scheepswerf Maasbracht en Marco BV zijn beide aan de Bunkerhaven in Maasbracht gevestigd. De bedrijven zitten nog geen 500 meter van elkaar. “We hebben het samen aangepakt, zoals we vaker nauw samenwerken. Door het bestaande en bewezen concept te pakken, konden we meteen schakelen.”
“Vervolgens hebben we alle onderdelen en materialen bij elkaar gezocht en goede gesprekken gehad met de mensen van Versotrans. Na een paar gesprekken had meneer Somers al snel het vertrouwen dat onze denkwijze dezelfde was als die van hem. We zaten al snel op één lijn.”
Ervaring
Fabian, Marcel en hun collega’s kregen bijna volledig de vrije hand. Marcel: “Voor de indeling van de machinekamer, hoe dingen op te lossen en meer van dat soort dingen.”
Met de ervaring van zes eerdere duwboten wisten ze wel wat er nodig was. Marcel nuanceert dat: “Elke boot is toch weer anders. Omdat de wensen van iedere klant anders zijn. Verder heb je te maken met verandering van materiaal, verandering van regelgeving… dat vraagt om aanpassingen.”
Bijvoorbeeld van de motoren. “Dit is de eerste boot van dit concept met Stage V-motoren”, verheldert Marcel. “Die hebben we naar voren moeten plaatsen. Vanwege de nabehandelingssystemen erachter. Anders zouden die niet passen.”
Het zijn Mitsubishi-motoren van 950 pk per stuk. Ze hebben assistentie van een Verhaar Omega-boegschroef van 450 pk.
Gecombineerd bouwen
Op 8 januari was de kiellegging op de werf van Scheepswerf Maasbracht. Op 16 augustus volgde de tewaterlating. Die dag verkaste de Bøstad ook meteen naar Marco BV.
De inbouw was toen al aan de gang, vertelt Fabian. “Bij ons in de loods, toen we het casco aan het bouwen waren, zijn de motoren en de grote componenten geplaatst. Eenmaal bij Marco BV kon het afmonteren beginnen.”
Marcel: “Hier zijn we vervolgens ook begonnen met isoleren, betimmeren, met de elektriciteit.” Dat laatste is uiteraard verzorgd door Vissers & van Dijk, het zusterbedrijf van Marco BV.
Er werkten nog veel meer bedrijven uit Maasgouw (waartoe Maasbracht behoort) mee. Zoals Tinnemans Floating Solutions (betimmering), Frencken Woninginrichting (stoffering), Van Lier installatietechniek (sanitair en airco’s), Tullemans (scheepsinventaris en stuurstoel) en Verbunt (conservering).
Veel belangstelling
Trots zijn ze op het eindproduct als geheel, op de prettige samenwerking – als bouwers onderling en met de opdrachtgever – maar ook op het vlotte bouwproces. “Op de looptijd. Van niks tot en met de proefvaart en de certificaten in een kleine elf maanden… Dat hebben we met alle bedrijven samen voor elkaar weten te boksen.”
Op vrijdag 22 november was er een open dag voor de lokale vereniging van Maasgouwse ondernemers, die de Bøstad konden bewonderen. De dag erna was het met meer dan 150 gasten nóg drukker bij de feestelijke doop en de inzegening door aalmoezenier Bernhard van Welzenes.
“Er kwamen veel mensen kijken, zowel uit België, Nederland als uit Duitsland”, vertelt Fabian. “Ook eventueel potentiële klanten uit de duwvaartwereld.”
Complimenten
De proefvaart, met vier bakken en 11.060 ton, vond 27 november plaats op het Vuile Gat. Tot daar reikte de service van de (af)bouwers, inclusief Limburgse vlaai bij de koffie. En volgens goed ingelichte bronnen waren dat niet de eerste vlaaien tijdens de bouwperiode.
“We hebben zelf geregeld dat we, met Maasbrachse kapiteins, de boot naar Moerdijk voeren om de bakken op te halen en door te gaan naar Willemstad”, vertelt Marcel, die daar persoonlijk bij aanwezig was.
“Na de proefvaart hebben we die bakken ‘s avonds ook weer teruggelegd in Moerdijk, samen met de ploeg die op de Bøstad gaat varen. Toen hebben we het stokje pas echt overgedragen. Toen het certificaat binnen was. Alles liep en functioneerde volgens verwachting en we kregen complimenten van de inspecteurs.”
Plug & play
Hier eindigt het verhaal nog niet. Scheepswerf Maasbracht en Marco BV zijn weer druk aan de slag voor Versotrans. Fabian: “We zijn nu bezig voor de Bumbastad: het nieuwe voor- en achterschip zijn in aanbouw.”
De tanker vaart momenteel nog. “Het is straks plug & play”, vervolgt Fabian. “Wij maken het voor- en het achterschip en Marco BV doet de afbouw. Dat gebeurt allemaal bij ons op de werf. De Bumbastad komt hierheen, maar pas als het echt helemaal klaar is. Dan kan het zo lang mogelijk doorvaren en geld verdienen. Zodra het schip hier arriveert, snijden we het voor- en het achterschip eraf en zetten we de nieuwe delen eraan. Dan is het stekkeren en varen.”
Tankduwbak Bumbastad is dan 76 bij 9,50 meter, met de Bøstad als gids en krachtbron daarachter.