- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOliepeilOlieprijzen stijgen licht; vrachttarieven nauwelijks

Olieprijzen stijgen licht; vrachttarieven nauwelijks

- Advertentie -

Delen

Analyse van de oliemarkt en de uitwerking op de binnentankvaart. Verzorgd door Spotbarge.com

De wereldwijde olieprijzen bereikten afgelopen week het hoogste punt in drie weken. De stijging had te maken met aangekondigde sancties tegen Rusland en Iran, die de wereldwijde productievolumes onder druk kunnen zetten. Daarnaast boden toekomstige lagere rentetarieven in zowel Europa als Amerika extra steun aan de prijzen, wat de vraag naar olie vanuit eindgebruikers mogelijk vergroot. Brent Crude sloot de week af op een prijs van $74,49 per vat, terwijl WTI (West Texas Intermediate) werd verhandeld voor $71,29 per vat.

Een andere belangrijke ontwikkeling kwam vanuit China, de grootste olie-importeur ter wereld. Voor het eerst in zeven maanden liet het land een lichte stijging van de importcijfers van ruwe olie zien. Door deze ontwikkelingen heeft het International Energy Agency (IEA) zijn voorspelling voor de wereldwijde vraag naar olie in 2025 naar boven bijgesteld. De verwachte stijging bedraagt nu 1,1 miljoen vaten per dag, in plaats van de eerder geschatte 900.000 vaten per dag.

Tegelijkertijd is de Amerikaanse olie-export in de afgelopen maand licht afgenomen. Dit is te wijten aan een sterkere dollar, die het handelen in olie in andere valuta duurder maakt.

ARA

De vrachttarieven in de ARA-regio hebben hun dalende trend op weekbasis doorbroken. De gemiddelde vergoeding liet een lichte stijging liet zien; de premies en/of kortingen zijn in bepaalde productgroepen verder uiteengelopen.

Over het algemeen blijft de markt onder druk staan door een zwakke vraag naar olie en transport. Hierdoor blijft de vrije scheepscapaciteit in het gebied langzaam toenemen. Afgelopen week expireerde de ICE Gasolie met een totaal volume van slechts 22.500 ton.

Rijn

Op de Rijn hebben de vrachten hun dalende trend op weekbasis verder doorgezet. Er is minimale vraag naar product en transport. Marktspelers maken gebruik van binnenlandse voorraden om aan hun contractuele verplichtingen te voldoen. Binnenlandse raffinaderijen bieden olieproducten goedkoper aan, waardoor het importeren van product vanuit Nederland minder interessant is.

Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart

Weekoverzicht tankvaarttarieven – 16 december 2024

ARA 1.500-8.000 ton
(prijs per ton)
gemiddeld laagste tarief hoogste tarief
vletwerk €2,29 €1,50 €3,00
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam €3,22 €2,50 €3,75
Antwerpen-Amsterdam €4,13 €3,50 €4,75
Vlissingen-Antwerpen €3,58 €3,20 €4,10
Vlissingen-Rotterdam €3,98 €3,90 €4,25
Vlissingen-Amsterdam €4,92 €4,00 €5,08
Gent-Vlissingen €3,72 €3,70 €4,01
Gent-Antwerpen €3,91 €3,60 €4,25
Gent-Rotterdam €4,43 €4,25 €4,63
Gent-Amsterdam €5,23 €5,00 €5,60

 

Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) gemiddeld gasolie benzine
Duisburg €10,00 €9,50 €10,50
Dortmund €11,50 €11,50
Keulen €14,00 €13,50 €14,50
Koblenz €16,00 €16,00
Frankfurt €19,00 €19,00
Mannheim €19,50 €19,00 €20,00
Karlsruhe €20,20 €19,70 €20,70
Straatsburg €20,50 €20,00 €21,00
Bazel EUR €21,00 €20,50 €21,50
Bazel CHF 19,47 18,97 19,97
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -