De toenemende focus op verduurzaming en de snelle toepassing van technische innovaties hebben in de Europese binnenvaart grote gevolgen voor schadepreventie en verzekeringen. Dat vraagt om samenwerking en kennisdeling. Dat was een van de conclusies tijdens de allereerste editie van het IVR Loss Prevention Colloquium op 4 november in Antwerpen.
Circa tachtig deelnemers uit België, Nederland en Duitsland spraken in de Botanic Sanctuary vanuit verschillende invalshoeken over de technische en financiële aspecten van schadepreventie in de binnenvaart. Het evenement trok een breed publiek van verzekeraars, makelaars, schadebehandelaars, rederijen, scheepsexperts, advocaten en andere belanghebbenden.
Risico’s
Thema’s die aan de orde kwamen waren de impact van decarbonisatie, de motordagwaardeberekening, de rol van classificatiebureaus, veelvoorkomende schades en oplossingen, de uitdagingen voor vergroening in de sector, risico’s en weerbaarheid bij het havenbedrijf van Antwerpen-Brugge, controle op kwaliteits- en kwantiteitsverlies in de tankvaart en nieuwe schone oplossingen voor elektrisch varen.