Op 7 januari bestaat PTC dertig jaar. 2024 wordt om meer redenen een bijzonder jaar voor de coöperatie: die gaat verder onder de overkoepelende naam PTC Groep en verhuist in de zomer naar Zwijndrecht. Redenen genoeg voor een dubbelinterview met penningmeester Henri van Sandijk en Ella Hofs-Visser, manager PR & Sustainability.
De Particuliere Transport Centrale werd in 1994 opgericht nadat het Noord-Zuid-werk niet meer via de schippersbeurs liep. Schippers bundelden hun krachten in de coöperatie, die er mede dankzij de omvang en de vernieuwende en servicegerichte aanpak in slaagde een goede marktpositie op te bouwen.
Connected Coil Carrier
“We zijn er trots op dat we dertig jaar bestaan”, zeggen Henri en Ella. “Want het is niet altijd even makkelijk geweest.”
“Ik vind dat we er als schippersclub best wat van gemaakt hebben”, klinkt het met zekere bescheidenheid. “We hopen nog veel langer te bestaan. En ook nog wat verder te groeien.” Er is in die drie decennia veel bereikt. Te veel om alles op te noemen, maar als hen daarnaar gevraagd wordt, antwoorden Henri en Ella eensgezind: de Connected Coil Carrier.
Dit systeem is, in samenwerking met Tata Steel, ontwikkeld. “Het is een modulair rollengootsysteem waarmee de goten, gemaakt van gerecycled kunststof, met een elektrische heftruck neergelegd en weer opgeruimd kunnen worden”, legt Ella uit. “Zo worden rollen staal (coils) veilig en duurzaam vervoerd.”
Het scheelt bijvoorbeeld veel hout. Een gemiddeld schip verbruikte één boom per verscheping aan stuwhout: planken en keggen. “In de tien daar dat we het gebruiken, hebben we al een aardig bos bespaard”, aldus Henri.
Er zijn meer voordelen: er ontstaat aantoonbaar minder schade aan de lading. Het laden en lossen gaat ook stukken sneller en de bemanning hoeft niet meer in het ruim aanwezig te zijn, onder de stalen rollen.
Elektrisch varen
Ook samen met Tata Steel, al jaren klant, doet PTC momenteel een haalbaarheidsstudie naar de toepassing van modulaire energiecontainers van Zero Emission Services. Dat werd afgelopen november bekend. PTC, Tata Steel en ZES tekenden toen een intentieverklaring voor ‘project PTe-C’. Dat staat voor PTC & Tata’s electrification Challenge.
PTC heeft inmiddels offertes ontvangen voor de retrofit van een van de aangesloten schepen om te bepalen of de overstap naar elektrische voortstuwing met ZESpacks haalbaar is. “Er is veel te onderzoeken”, vertelt Ella. “Maar we hebben goede hoop dat die batterijcontainers voor bepaalde kortere trajecten echt een oplossing kunnen zijn. Dus ook voor staaltransporten.”
Duurzaamheid in het dna
Dat PTC onderzoekt of elektrisch varen ook voor het werk van de coöperatie een optie is, is niet vreemd. Duurzaamheid zit er in het dna. Dat bewijst de Connected Coil Carrier en PTC is ook al jaren bezig om HVO als brandstof in te zetten. “Maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan”, heeft Ella gemerkt.
Daarnaast werd tien jaar geleden al gestart met onderzoek naar toepassing van waterstofpoeder. “Ook samen met Tata Steel, via het project H2Ships”, zegt ze. “Voor een vrachtschip is dat jammer genoeg nog niet technisch haalbaar. Hopelijk lukt het komend jaar wel met de Neo Orbis, het nieuwe vaartuig van Havenbedrijf Amsterdam.”
Binnen PTC is een werkgroep Verduurzaming actief. Henri: “Zeven actief varende leden die vanuit de praktijk meedenken en ideeën aandragen. Heel waardevol is dat. Voor de organisatie als geheel en voor alle aangesloten leden afzonderlijk. We doen het hier echt met elkaar. Het coöperatieve gedachtegoed is nog steeds springlevend.”
PTC onderschrijft de Green Deal om de binnenvaart versneld te verduurzamen. Henri: “We stimuleren onze leden daar ook bij. Bijvoorbeeld door degenen die investeren in Stage V-motoren, te helpen dat aantoonbaar te maken via labels. Daarom vergoeden we ook 50 procent van de certificeringskosten voor Green Award.”
PTC Groep
Met ingang van het nieuwe jaar is er de PTC Groep. In de loop der tijd zijn er namelijk twee bedrijven bijgekomen: HVC en Den Breejen Bevrachtingen. Samen met de PTC-coöperatie vormen zij de PTC Groep.
HVC (Handel- & Vervoerders Coöperatie) houdt zich bezig met contractwerk van de PTC waarvoor geen leden beschikbaar zijn of waar geen vervoersgarantie voor is afgegeven, maar ook met werk dat op de spotmarkt is binnengehaald. Daarvoor schakelt HVC vooral vaste relatieschippers in. Het gaat onder meer om bouwgrondstoffen en constructiedelen.
Den Breejen Bevrachtingen is een BV en heeft een sterke positie in het transport van veevoer. Met partijen van 500 tot 1.000 ton zijn die reizen aantrekkelijk voor kleinere schepen.
Bij PTC zijn vandaag de dag veertig schepen aangesloten, variërend van 600 tot 3.400 ton. Rond Den Breejen en HVC varen er zo’n dertig. Henri: “Dat zijn relatievaarders die geen lid willen worden van een coöperatie maar wel vast voor ons willen varen. Zo vormen ze een mooie aanvulling en horen er ook echt bij.”
Hij vervolgt: “We zijn nog steeds sterk in het Noord-Zuid-vervoer, doen vooral werk binnen Nederland en naar België en Noord-Frankrijk. Maar ook wel naar Duitsland, sinds een jaar of drie. Die bestemmingen willen we de komende jaren wel verder uitbreiden.”
Naar Zwijndrecht
PTC is al jaren gevestigd op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel. Dat gaat veranderen. In 2024 verhuist de hele groep. Henri: “We zijn zeer verheugd dat we een nieuwe locatie gevonden hebben. Het is Zwijndrecht geworden.”
PTC betrekt wat in binnenvaartkringen bekendstaat als de ‘Rensentoren’: het kantoorgebouw aan de Scheepmakerij direct aan de Oude Maas, naast de brug. Daar betrekt PTC de benedenverdieping, waar nu nog Contargo is gevestigd.
“We waren van mening dat we richting de waterkant wilden. Dat het voor onze bevrachters ook goed is als ze de schepen langs zien varen. Je krijgt dan nog meer binding”, zegt Henri.
“Onze schepen kunnen straks zowat voor de deur afmeren; da’s ook handig natuurlijk. Verder speelde de binnenvaartcultuur op die plek, in heel Zwijndrecht eigenlijk, mee in de keuze. Daar passen wij natuurlijk heel mooi tussen.”
Het jubileum zal komende zomer met de leden worden gevierd.