Scheepswerf Maasbracht bestaat al meer dan zeventig jaar, toch beleefde de werf dit jaar een primeur: de nieuwbouw van twee beunbakken. Het bedrijf is vooral bekend om onderhoud, reparaties, keuringen, stalen vloeren en verlengingen. Maar nieuwbouw is een nieuwe troef. Want het blijft niet bij die twee beunbakken, vertelt Fabian Fijneman, die sinds twee jaar directeur is. Onlangs kreeg hij opdracht voor de bouw van een duwboot.
Frank Tullemans (van de eveneens in Maasbracht gevestigde Oliehandel Tullemans) nam de gerenommeerde werf in oktober 2021 over en benaderde Fabian Fijneman om samen de werf uit te baten. Fabian had in het verleden veel nieuwbouw gedaan bij een andere werf in het Limburgse Maasdorp.
Helling verlengen
Na de overname van Scheepswerf Maasbracht investeerden Fabian en Frank volop in de faciliteiten. Zo is het machinepark vergroot, kwam er een snijtafel en er zijn plannen om de
helling te vergroten. Die is nu 110 meter en zou 150 meter kunnen worden. De vergunning is inmiddels aangevraagd.
Fabian: “Schepen worden groter en zwaarder. We zitten op een goede route, hier aan de Maas. Schepen kunnen gemakkelijk op onze werf komen.”
Ook de kwaliteit is naar een hoger niveau getild. “We hebben het bedrijf gekwalificeerd onder Lloyds. We hebben alle papieren… ISO voor de hele bedrijfsvoering en ook qua
lasprocedures. W mogen alles lassen. We hebben dit jaar bijvoorbeeld tankers gekeurd en onder klasse gerepareerd. Daarvoor moet je die papieren hebben. Zo’n investering betaalt zich uit.”
Uitbreiding van de activiteiten met nieuwbouw was bij de overname ook een van de doelen. Dat is gelukt. Afgelopen zomer werd de beunbak B1005 opgeleverd. Vrijdag 24 november ging de tweede te water: de B1006. Ze zijn 55 meter lang, 11,40 meter breed en hebben een diepgang van 4,00 meter. Ze zijn met zeeklasse gebouwd, onder toezicht van RINA.
De opdrachtgever was Baars uit Sliedrecht. “We hebben ze volledig in eigen beheer gebouwd, van de tekening tot het snijpakket en de bouw. Die vond plaats in de hal. De conservering is uitgevoerd door specialist Verbunt, dat hier bij ons op het terrein zit.” Het werk duurde circa negen maanden. De oplevering was daarmee ruim op tijd. Fabian: “Daar staan we voor, hè: afspraken nakomen.”
Trots
De eerste twee jaar zitten erop en er is alle reden tot tevredenheid. Fabian is blij dat hij de grote stap naar het ondernemerschap heeft genomen. “Ik ben pas 39 en kan nog jaren vooruit, verder bouwen aan het bedrijf. Dit is mijn passie en mijn leven.”
De in Maasbracht wonende directeur komt uit de binnenvaart. Zijn broer is wel gaan varen, Fabian wilde dat ook, maar hij verloor zijn hart aan de scheepsbouw. “Ik ben onderaan
begonnen, met vegen, en kreeg de kans om me op te werken tot bedrijfsleider.”
“Ik ben trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. We hebben werk binnen in de hal, we hebben werk op de helling en we hebben werk aan de kade. In 2021 werkten hier circa twaalf man. Nu zitten we rond de veertig.”
Bij Scheepswerf Maasbracht kunnen ze terugkijken op een druk en afwisselend jaar. “Buiten de nieuwbouw hebben we het hele jaar door een goede bezetting gehad op onze helling en aan onze kade… We hebben diverse stalen vloeren hebben gelegd, schades hersteld, verlengingen uitgevoerd en schepen ingekort. Er zijn ook veel schepen gekeurd bij ons.”
Het bedrijf heeft er de ruimte voor. Scheepswerf Maasbracht beschikt over 6,5 hectare: 3,5 hectare grond en een eigen haven van 3 hectare.
In januari start de volgende nieuwbouwopdracht: een duwboot voor een Belgische opdrachtgever. Hij wordt 19 meter lang, met twee keer 950 pk. “We gaan hem bouwen in samenwerking met Marco BV, hier even verderop. In september zal hij klaar zijn.”