Als eerste niet-opleidingsinstituut heeft Naval Inland Navigation een binnenvaartsimulator van de Rotterdamse simulatorbouwer VSTEP Simulation, die voldoet aan de Standaarden voor de goedkeuring van simulatoren (ES-QIN 2019).
Het CBR heeft het geavanceerde les- en oefenhulpmiddel, dat bijna een jaar in Halsteren draait, gecertificeerd. De simulator kan nu ingezet worden voor trainingsdoeleinden en het plan ligt er om er straks ook examens op af te nemen.
Die certificering vond afgelopen zomer al plaats, de uitreiking kon door vakanties en volle agenda’s pas 2 oktober plaatsvinden. Twee afgevaardigden van het CBR kwamen daarvoor naar het kantoor van de Belgisch-Nederlandse bevrachter Naval. Het CBR is in Nederland verantwoordelijk voor de binnenvaartexamens. Het is ook de enige instantie die hier simulatoren certificeert zodat ze onder andere voor officiële examens gebruikt mogen worden.
Geen drempel
“Het is misschien bijzonder dat we als bevrachter hebben geïnvesteerd in een eigen binnenvaartsimulator”, zegt Naval-directeur Niels Cotur. “We willen eraan bijdragen dat de schepen zo veilig mogelijk varen. Wij hebben er belang bij dat het vervoer voor onze klanten goed verloopt. Minder incidenten betekent minder vertraging en problemen. Dus betere service en hogere inzetbaarheid. Het is een flinke investering, maar die vinden wij het beslist waard.”
Er varen circa zestig schepen onder de vlag van Naval. Eigenaren daarvan kunnen hun kapiteins en stuurmannen kosteloos laten trainen – en op den duur ook examineren. De vergoeding zit verwerkt in de commissie die ze voor de bemiddeling van de bevrachter betalen. Zo is er geen financiële drempel om personeel naar het kantoor in Halsteren te sturen.
“Er wordt dan ook volop gebruik van gemaakt”, vertelt Arian van der Meij. De kwaliteits- en veiligheidsmanager van Naval, die zelf jaren heeft gevaren, functioneert als instructeur op de simulator. “Er zijn ook reders die een sollicitant eerst hier uitnodigen voordat hij naar boord gaat, om te kijken hoe hij of zij vaart. Verder is het mogelijk om externen te laten trainen – maar dan uiteraard tegen betaling. Die mogen me mailen: [email protected].”
“Personeel is de belangrijkste factor in ons werk”, aldus Cotur. “Je kunt de mooiste schepen hebben, als je er geen mensen voor hebt die er goed mee kunnen varen, heb je er niets aan.
Examens
Bas Struijk reikte het certificaat uit dat bewijst dat de Naval-simulator is gecertificeerd volgend de Standaard. Hij is voorzitter van het College van Deskundigen Binnenvaart en examinator Binnenvaart. Zijn collega Kirsten Durieux, productmanager Binnenvaart, vertelt: “Voordat Naval straks ook de examens mag verzorgen, moeten we eerst examenscenario’s ontwikkelen, die in de simulator worden geprogrammeerd.”
“We hebben inmiddels 22 zogeheten vessel handling simulators geleverd. Aan Nederlandse binnenvaartscholen, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland. Nu zijn we bezig voor een opleider in Slowakije”, vertelt Tije Vos. Hij is commercieel directeur van VSTEP Simulation, de in Rotterdam gevestigde leverancier. “Hier bij Naval staat een CESNI-ready binnenvaartsimulator waarin een aantal extra wensen van Naval zijn verwerkt. Zo zijn er de Equadrives in geprogrammeerd, waarmee de River Drones varen.” Die nieuwe, semi-autonoom varende schepen worden door Naval bevracht.
Als het aan Naval ligt, blijft het niet bij één simulator. Cotur: “Binnenkort start de nieuwbouw van ons nieuwe kantoor, hier aan de overkant van de weg. Volgend jaar verhuizen we daarnaartoe. Dan willen we uitbreiden naar minimaal drie simulators.”
Naval werkt mee aan de Dag van de Binnenvaart op 11 november. Die dag kunnen mensen kennismaken met de simulator. Inschrijven kan op www.dagvandebinnenvaart.nl.