Rotterdam World Gateway (RWG) gaat de terminal op de Maasvlakte. Het gaat om circa 45 hectare terminalterrein en 920 meter kademuur.
De capaciteit wordt hiermee gefaseerd vergroot met 1,8 miljoen TEU. Het extra deel zal net als de bestaande terminal volautomatisch en CO2-neutraal gaan draaien. Havenbedrijf Rotterdam was in het voorjaar van 2021 al gestart met de bouw van de kademuren in de Prinses Amaliahaven. De bouw daarvan zal half 2024 klaar zijn.
De eerste fase van de uitbreiding is naar verwachting eind 2025 operationeel. Ook wordt de terminal voorbereid op walstroom en krijgt die een aansluiting op de Container Exchange Route (CER).
Nieuwe kademuur
De nieuwe kademuur bevat sensoren om de krachten te meten die schepen, golven, wind en andere invloeden op de constructie uitoefenen. Hij wordt ook voorbereid op het gebruik van walstroom. Havenbedrijf Rotterdam voorziet de kademuur bij RWG ook van slimme bolders, die de kracht van de scheepstrossen meten en aanpassen zodat de veiligheid van aangemeerde schepen continu in de gaten kan worden gehouden.
Groeiende containeroverslag
Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam, is blij met de uitbreiding. “De economische impact van containeroverslag is én blijft groot. De omvangrijke handelsstromen die Rotterdam per container bereiken of verlaten leveren werkgelegenheid, toegevoegde waarde, omzet en bedrijfsvestigingen in Nederland en Europa.”
“De containeroverslag zal de komende decennia blijven groeien. Rotterdam wil deze groei op een duurzame manier faciliteren en stimuleren. Want duurzame logistieke keuzes zorgen voor een goed functionerend systeem, dat bijdraagt aan het welzijn van Nederland en Europa. Door vroegtijdig te investeren in het aanleggen van nieuwe kademuren kunnen we onze klanten nu die benodigde capaciteit bieden. We zijn dan ook zeer verheugd met het besluit van RWG om te investeren in de uitbreiding van de CO2-neutrale terminal.”
CO2-neutraal
Ronald Lugthart, CEO van RWG, zegt: “Met dit besluit zetten we de volgende stap in de uitbreiding van onze activiteiten, zodat we onze klanten en stakeholders een betrouwbare, efficiënte en flexibele overslag kunnen blijven bieden. We investeren niet alleen in extra capaciteit, maar ook in verdere connectiviteit op het gebied van logistiek en achterland met toekomstgerichte faciliteiten en samenwerkingsverbanden. De RWG-terminal wordt geheel CO2-neutraal, onder meer door verdere elektrificatie van terminal-equipment en het gereed maken voor walstroom.”