- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsAfbouw 'waterstofschip' Antonie is in volle gang

Afbouw ‘waterstofschip’ Antonie is in volle gang

- Advertentie -

Delen

Op 30 maart 2022 gaf minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat het officiële startschot voor de bouw van het eerste nieuwbouw binnenvaartschip dat op waterstof gaat varen. Een jaar later ligt het casco van de Antonie bij Concordia Damen Shipbuilding in de Werkendamse Biesboschhaven-Noord afgemeerd voor de afbouw door CCM3.

Het gaat om het WEVA-project dat staat voor ‘Waterstof Elektrisch Vrachtschip Antonie’. WEVA is een samenwerking tussen binnenvaartcoöperatie NPRC, Nobian Industrial Chemicals, Concordia Damen Shipbuilding, Koedood Marine, Hy Energy TransStore en, niet in de laatste plaats, Harm Lenten van Lenten Scheepvaart.

De deelnemers willen gezamenlijk koploper zijn voor vergroening in de binnenvaart met het eerste state-of-the-art waterstof-elektrische nieuwgebouwd drogeladingschip. De begeleiding van de complete afbouw wordt gedaan door CCM3.

Nul uitstoot

“Met de bouw van mijn waterstof elektrisch schip is de emissieloze binnenvaart nabij. Ik ben bijzonder trots dat ik als een van de eersten echt met nul uitstoot ga varen”, aldus de 54-jarige Harm Lenten.

De in Vreeswijk geboren en getogen binnenvaartondernemer was in zijn jeugd tijdens vakanties zoveel mogelijk te vinden op het schip Harm L van zijn vader Antonie, Ton voor intimi. Op zeer jeugdige leeftijd nam hij al het besluit dat zijn toekomst in de binnenvaart zou liggen. In 1981 kocht zijn vader een schip uit de vaart, waar Harm Lenten als matroos op heeft gevaren. In 1990 kocht Ton een 1.500-tonner uit de vaart; een jaar later werd zoon Harm opgenomen in de VOF.

In 2002 werd bij Bink in Raamsdonksveer het eerste nieuwbouwschip van de familie Lenten afgebouwd, een 1.700-tonner, waarvan het Chinese casco (86 x 9,50 meter) al sinds 2000 in Nederland lag. Het schip kreeg de naam Antonie. In 2008 werd dat schip vervangen door een bij Koedood afgebouwde droge­ladingschip van 110 x 11,40 meter.

Dat Harm Lenten al sinds 2010 serieus nadenkt over én werk maakt van duurzaamheid, blijkt uit het feit dat hij vanaf dat jaar als een van de eersten met een behandelings­systeem CCR2 voer, toen net zo schoon als Stage V.  Dat schip is inmiddels verkocht aan een ander NPRC-lid en vaart nu onder de naam Pretoria.

Landelijk nieuws

Ton Lenten sloot zich in 1983 aan bij de Nederlandse Particuliere Rijnvaart Centrale (NPRC), een coöperatie met gepassioneerde scheepseigenaren waar ook zoon Harm zich prima thuis voelt. Hij zegt daarover: “In het goederenvervoer staat de NPRC bekend om zijn inzet op het gebied van duurzame schepen. Een coöperatie die zich continu inzet om de uitstoot van schadelijke stoffen te minimaliseren. Dat spreekt mij enorm aan. Binnen de NPRC zijn er geen concurrenten of tegengestelde belangen. We spreken allemaal dezelfde taal.”

Harm Lenten werd in 2018 lid van de ledenadviesraad van de NPRC en tijdens een vergadering in datzelfde jaar vernam hij dat er op het gebied van varen op waterstof iets gaande was. Daar wilde hij graag meer van weten, waarna de daaropvolgende gesprekken uiteindelijk leidden tot de bouw van het waterstof elektrische vrachtschip Antonie.

Harm Lenten en zijn nieuwbouwschip waren ineens landelijk nieuws. Een spraakmakend project dat ook ministers in beweging bracht. Als eerste Cora van Nieuwenhuizen, voor­malig minister van Infrastructuur en Waterstaat, die op 10 maart 2021 een subsidie van 4 miljoen euro toezegde voor de ontwikkeling, bouw en het in de vaart brengen van het waterstof elektrische binnenvaartschip. Haar opvolger met dezelfde portefeuille, minister Mark Harbers, gaf op 30 maart 2022 het officiële startsein voor de bouw van de Antonie.

Duurzaamheid in woord en daad

“Duurzaamheid zit bij de NPRC in woord en daad. Wij faciliteren waar nodig onze leden bij de vergroening van hun schepen”, stelt HR & Quality-manager Julia Strigel. Dat dit geen loze woorden zijn, bewijst het consortium dat NPRC samen met chemiepartner Nobian en binnenvaartondernemer Harm Lenten vormt.

Laatstgenoemde kreeg in de beginfase de nodige steun van Kees de Vries, voorheen 24 jaar lang directeur van Koninklijke Schuttevaer en voormalig lid van de raad van commissarissen van de NPRC. “Tegenwoordig is hij extern adviseur bij de coöperatie en in die hoedanigheid heeft hij mij onder meer geholpen bij het verkrijgen van Nederlandse en Europese subsidies. Met Nobian heb ik een contract voor tien jaar afgesloten voor het pendeltransport van 3.970 ton zout per keer tussen Delfzijl en Rotterdam. Per jaar maken we 68 reizen op dat traject, waarbij het H2-gebruik 1.200 kilo per pendelreis is.”

“Dat vervoerscontract is een geruststellende situatie, want we hebben het wel over een cicra 10 miljoen euro kostend project waar ik zelf ook heel veel geld in heb gestoken. In feite is dit een pilot, waarmee we willen aantonen dat waterstof geschikt is voor de binnenvaart.”

“De verwachting is dat in juni alle vergunningen verleend zijn. “Waarna we met waterstof, die in drie containers zit, door heel Europa mogen varen. We willen onder de naam wevaproject.nl op korte termijn een website opzetten waarop de afbouw te volgen is. De verwachting is dat de oplevering voor de bouwvakantie plaatsvindt.”

tekst: Jan Hoek

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -