Het dossier varend ontgassen is een van de taaiste dossiers in Den Haag op dit moment, volgens minister Harbers. Maar nu wel een dossier waar Nederland een koplopersrol in Europa in inneemt!
Koninklijke Binnenvaart Nederland heeft reden tot vreugde nu het verbod op varend ontgassen per 1 juli 2024 officieel wordt ingevoerd. Minister Harbers heeft dat op 17 mei bekendgemaakt in een kamerbrief aan de Tweede Kamer, waarin hij ook vermeldde dat het ontgassingsverbod is opgenomen in het Nederlandse Scheepsafvalstoffenbesluit.
Deze concrete datum zorgt voor een stimulans in de ontwikkeling van de benodigde infrastructuur voor het ontgassen van ladingdampen. Eindelijk kunnen we afscheid nemen van het onnodig uitstoten van schadelijke stoffen in onze atmosfeer. Het is een grote stap in de richting van een schonere en veiligere omgeving voor zowel de bemanning als de omwonenden.
Natuurlijk had KBN graag gezien dat de stoffen uit alle fases (1, 2 en 3) van het CDNI-verdrag gelijktijdig zouden gaan gelden. Maar de gelijktijdige invoering van fase 1 en 2 op 1 juli 2024 is al een belangrijke mijlpaal in dit taaie dossier. Dit succes is te danken aan de vastberaden inzet van KBN, andere belanghebbenden en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Laten we eerlijk zijn: varend ontgassen is gewoonweg overbodig voor bijna alle stoffen. Er zijn alternatieven, zoals compatibel vervoer en dedicated transport, die zorgen voor aanzienlijke veiligheids- en milieuvoordelen. Zelfs voor stoffen uit fase 2 en 3 zijn betere oplossingen voorhanden. Gesprekken met onze leden en de grote petrochemische verladers hebben ons ervan overtuigd dat er nu al belangrijke stappen zouden kunnen worden gezet.
KBN blijft zich inzetten voor een volledig nationaal ontgassingsverbod. Laten we dus voorgoed afscheid nemen van het varend ontgassen.