Contargo breidt zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000 m² uit. De kade wordt met 130 meter verlengd. Het werk moet in 2025 voltooid zijn.
Contargo won de Europese aanbesteding van DeltaPort voor de exploitatie van het terrein naast de bestaande terminal in de haven van Voerde-Emmelsum. Met de uitbreiding speelt Contargo in op de sterke ontwikkeling van het havengebied. Door de vestiging van nieuwe, grote bedrijven zullen de overslagvolumes in de haven van Voerde-Emmelsum en de Rijn-Lippe-haven van Wesel verder toenemen, zo is de verwachting.
Nieuwe klanten
In het circa 300.000 m² grote havengebied vestigen zich de komende jaren grote en bekende logistieke bedrijven. De contracten hiervoor zijn al ondertekend. “Het vermarkten van de beschikbare terreinen verloopt voorspoedig en is bijna afgerond”, zegt Andreas Stolte, managing director van DeltaPort. “Geïntegreerde logistieke concepten voor klanten vormen een van de belangrijkste voordelen van de haven.”
Het trimodale karakter van de haven en de korte aanvoerroutes voor logistieke bedrijven zijn bovendien goed voor het milieu. “Wij zijn dan ook blij dat Contargo de containerterminal gaat uitbreiden. Door de extra opslag- en distributiecentra in onze haven hebben we ook meer overslagcapaciteit nodig”, aldus Stolte.
Tweede overslagkraan
Contargo exploiteert de containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum sinds 2017. “Met het oog op de ontwikkeling van de haven als vestigingslocatie voor talrijke nieuwe import- en exportgerichte opslagbedrijven lag onze deelname aan de aanbesteding en de uitbreiding van onze terminal voor de hand”, zegt Jürgen Albersmann, managing director van Contargo. “Wij gaan zo’n 15 miljoen euro investeren in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. In dit kader nemen we onder meer n tweede overslagkraan in gebruik.”
Straks twee schepen tegelijk
Contargo Rhein-Waal-Lippe biedt containerlogistiek per binnenschip en spoor. “Door de uitbreiding kunnen we ons dienstenaanbod voor klanten aanzienlijk verruimen. In de toekomst kunnen we op onze terminal twee binnenschepen en een volledige trein parallel aan elkaar behandelen. Ideale omstandigheden voor zogenaamde hub-transporten”, stelt Sascha Noreika, directeur van Contargo Rhein-Waal-Lippe.
Naast de uitbreiding van de hub-transporten ontstaan ook 800 extra plaatsen om containers neer te zetten. Verder gaat Contargo elektrische vrachtwagens inzetten. “Duurzaamheid is tegenwoordig ontzettend belangrijk”, zegt Noreika. “Als Contargo zijn we hier al jaren actief mee bezig. Bijvoorbeeld door ons trimodale aanbod en de mogelijkheid om containers te vervoeren met elektrische vrachtwagens in plaats van met dieselvrachtwagens. Hierdoor kunnen wij onze klanten CO2-neutraal vervoer aanbieden.”