Cargill opent in Gent zijn eerste biodieselfabriek. Die zet afvalolie en -residuen om in hernieuwbare brandstof. Deze biodiesel is bestemd voor de scheepvaart en het wegvervoer.
Dit innovatieve project om afval om te zetten in biobrandstof, het eerste van Cargill, is volgens het Amerikaanse agro-industriële concern een van de grootste faciliteiten in Europa. De fabriek maakt biodiesel van gebruikte bak- en braadoliën, talg en residuen van de productie van eetbare olie.
Op weg naar koolstofvrij transport
“Met deze geavanceerde afvalverwerkingstechnologie bieden we een innovatieve oplossing die inspeelt op de wereldwijde vraag naar hernieuwbare energie, de milieuvereisten respecteert en klanten helpt om hun broeikasgasverplichtingen na te komen”, zegt Alexis Cazin, Managing Director van Cargill Biodiesel & Carbon EMEA (EMEA = Europa, Midden-Oosten en Azië). “De troeven zijn echter veel ruimer, zeker in combinatie met onze wereldwijde portefeuille van alternatieve brandstoffen. Deze oplossingen slaan immers een brug naar een koolstofvrij transportsysteem voor de toekomst.”
“Biobrandstoffen zijn slechts een eerste stap in het traject, niet het einddoel op zich”, zegt Philippa Purser, hoofd van Cargills Agriculture Supply Chain Business EMEA. “Er bestaat geen allesomvattende oplossing om de wereldwijde energie-uitdaging aan te pakken. Daarom blijven we investeren in innovatieve groenere oplossingen en technologieën.”
Biodiesel
Cargill investeert 150 miljoen dollar in de bestaande oliezaad- en biodieselfabriek in Gent en zet zo een eerste stap in de productie van geavanceerde biodiesel. De nieuwe faciliteit, die alleen olie en residuen als grondstof gebruikt, zal tot 115.000 ton per jaar produceren.
Cargill biedt al hernieuwbare oplossingen voor uiteenlopende sectoren. Van bouwmaterialen en schoonheids- en verzorgingsproducten tot energieopwekking en chemicaliën, zoals schuim, kaarsvet en smeermiddelen.
Het grote geld zet in op biobrandstoffen. Biobrandstoffen die bij de binnenvaart voor grote problemen zorgen. Maar als er geld aan te verdienen valt onder het mom van “vergroening” dan weten we wie daarop af komen. En we weten ten koste van wie dat gaat. De schipper die met onbetrouwbare brandstof opgezadeld wordt wat tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. En, o ja….ook tot veel meer (CO2) uitstoot! 5 juli wordt het NEN onderzoek in de commissie Infrastructuur en waterstaat besproken. Volgens dat onderzoek is er niets aan de hand als schippers maar aan “good housekeeping” doen. Dat betekent de brandstof op een bepaalde temperatuur houden, brandstof in beweging houden, voor het bunkeren de bunkers schoonmaken, onderzoeken welke samenstelling je brandstof precies heeft, zorgen dat je altijd bij eenzelfde bunkerststion bunkert waar je afspraken over de kwaliteit van de brandstof kunt maken etc etc. Gaat de politiek ons daar echt mee opzadelen of steekt men er een stokje voor? En dan nota bene Cargill die zich presenteert als hoeder van het milieu. Nu heeft Cargill al heel wat op haar geweten wat betreft de Amazone waar de bossen gekapt zijn om soja te verbouwen (o.a in de staat Mato Grosso, Brazilië, zie onderzoek unearthed). En dan nu dit! Tijd dat beleidsmakers die dit faciliteren wakker worden.