Ondanks een tekort op de begroting en bezwaren tegen de bouw van de nieuwe Rader Hockbrücke wil Sleeswijk-Holstein met onverminderde vaart door met het werk aan het Noord-Oostzeekanaal.
Die boodschap kreeg de Duitse verkeersminister Volker Wissing tijdens een werkbezoek aan het Noord-Oostzeekanaal, dat voor Duitsland een belangrijke verkeersader is en momenteel wordt uitgebouwd. Tussen Rendsburg en Kiel wordt het kanaal over een afstand van 20 kilometer verbreed zodat schepen er sneller en gemakkelijker kunnen varen. Hierin investeert Duitsland de komende jaren 500 miljoen euro.
Daarnaast wordt in Brunsbüttel een vijfde sluiskolk gebouwd en komt er een nieuwe kleine sluis in Kiel-Holtenau. De Rader Hochbrücke, een onderdeel van de A7, wordt vervangen. Tegen de bouw van de nieuwe brug is een klacht ingediend. Daardoor moeten de plannen nog worden aangepast om geluidshinder door het snelwegverkeer tegen te gaan.
Begrotingstekort
Bernd Buchholz, minister van economische zaken in de deelstaat Sleeswijk-Holstein, begeleidde Volker Wissing tijdens zijn bezoek. Buchholz zei onverminderd vaart te willen maken met de uitbouw van het Noord-Oostzeekanaal. Hans-Heinrich Witte van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt wees er echter op dat er voor volgend jaar nog een begrotingstekort van 400 miljoen euro is voor projecten van de Duitse vaarwegbeheerder.
Duitsland investeert dit jaar bovenop het reguliere budget enkele honderden miljoenen euro’s extra in de vaarwegen via een fonds voor klimaatbescherming. Dit is echter een eenmalig bedrag dat volgend jaar niet meer ter beschikking staat. Ook de Duitse binnenvaartorganisaties hebben dit probleem al aangekaart.
Meer vervoerd
Vorig jaar heeft Duitsland 250 miljoen euro in het Noord-Oostzeekanaal geïnvesteerd. Het goederenvervoer groeide er met 15,4 procent naar 85 miljoen ton. Vooral het transitvervoer groeide sterk; met meer dan 17 procent. Het aantal schepen op het kanaal steeg met 8 procent naar 27.293.
Dit was het gevolg van de economische stabilisatie in Noord-Europa na het coronajaar 2020. Bovendien hoefden tot eind 2021 op het kanaal tijdelijk geen vaartrechten te worden afgedragen, een maatregel van de Duitse overheid om de vervoerssector tegemoet te komen.
Ondanks de hoge verkeerscijfers is het Noord-Oostzeekanaal een veilige vaarweg. In 2021 vonden er 63 aanvaringen plaats. Het ongevalspercentage bedraagt slechts 0,2 procent.