Met een golf aan elektrische, hybride en emissieloze schepen, zowel ontwerpen als concrete orders, zet de Nederlandse maritieme industrie grote stappen in de energietransitie. De verduurzaming van producten en diensten gaat sneller en biedt wereldwijd kansen op economisch en technologisch vlak. Dat zorgt ervoor dat experimenten en ontwikkelingen die tot voor kort nog op de tekentafel lagen, nu daadwerkelijk worden gebouwd voor nationale en internationale klanten.
Dat constateert NMT, de brancheorganisatie voor de scheepsbouw aan de vooravond van het Maritime Awards Gala op 1 november in Rotterdam: “De vijf prijzen die daar worden uitgereikt (en de 15 genomineerde innovaties waaruit de jury kiest) staan voor een groot deel in het teken van elektrische schepen, drones en batterijtechnologie.”
Het gala is een jaarlijks terugkerend feestelijk moment (buiten corona gerekend) waarop de sector bij elkaar komt om te netwerken. “Echter, het is ook hét moment waarop de meest in het oog springende innovaties uit alle deelsectoren worden getoond, de aanwezigen een spiegel wordt voorgehouden en gezamenlijk over de (economisch en maatschappelijke) toekomst wordt nagedacht.” Aldus NMT.
Wereldwijde concurrentie
In de categorie ‘Schip van het Jaar’ komt alles samen: onderzoek, ontwerp, technologie, duurzaamheid, werkprocessen en een exportwaardig eindproduct. “Dat er dit jaar uitsluitend elektrische veerponten genomineerd zijn, laat zien dat de sector, en vooral de maakindustrie, opnieuw kiest voor specialisatie om te kunnen overleven (of zelfs winnen) in de wereldwijde concurrentiestrijd. Dat is heel concreet: zelfs kleine reders, leveranciers en werven werken doorgaans niet alleen lokaal, maar juist ook voor internationale klanten.”
Economisch belang
Met meer dan 20.000 bedrijven vormen maritieme, offshore en havengerelateerde organisaties een belangrijke bron van werkgelegenheid. Momenteel werken er zo’n 285.000 mensen in en voor de sector. De totale toegevoegde waarde van een kleine 25 miljard euro, een exportvolume van 30 miljard en een aandeel van 3,1 procent van het BBP, laat zien dat de industrie één van de belangrijke economische kurken vormt waarop de Nederlandse economie en werkgelegenheid drijven.
Daarnaast speelt ook zelfvoorzienendheid een rol: de toekomst van Nederland ligt immers deels op zee. Denk hierbij aan voedselvoorziening, wonen, het oplossen van klimaatproblemen en nationale veiligheid. De overheid speelt hierop in met de recente R&D-subsidieregeling voor mobiliteitssectoren. Dankzij 150 miljoen euro kunnen diverse innovaties van de grond komen.
Maritiem Masterplan
Ook in de overgang naar milieuvriendelijke brandstoffen en het verduurzamen van productieketens zet de industrie momenteel stappen, aldus NMT. “Dat is ook nodig, omdat de sector beseft dat de (inter)nationale klimaatdoelen alleen gehaald kunnen worden als de bedrijven daar zelf concreet aan bijdragen.” Dat gebeurt onder meer met het recent gepubliceerde Maritiem Masterplan dat zich richt op het bouwen van tientallen emissieloze schepen in de komende acht jaar.
De verduurzaming en elektrificatie van schepen komt in de hele wereld op gang. Nederland is koploper, vindt NMW. Hier is “deze ontwikkeling al sinds 2010 serieus gaande. Dat betekent dat experimenten zijn uitgegroeid tot economisch levensvatbare producten die seriematig gebouwd en geleverd kunnen worden – iets wat in de meeste landen momenteel nog niet mogelijk is. Dat is terug te zien in de orderboeken. Uit de hele wereld krijgen grote en kleine Nederlandse scheepsbouwers en batterijleveranciers opdrachten.”