Moerdijk krijgt een walstroomvoorziening voor de zeevaart. Dat wordt mogelijk dankzij subsidie van de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In het project werkten Port of Moerdijk, terminal CCT Moerdijk en rederij A2B-online samen.
Een belangrijke reden voor de toekenning van de subsidie is dat de walstroom de luchtkwaliteit verbetert, aldus Prot of Moerdijk. Zeeschepen liggen tijdens het laden en lossen tien tot twaalf uur aan de kade. Als de door een generator opgewekte energie door walstroom wordt vervangen, vermindert de uitstoot van CO₂, NOx en fijnstof aanzienlijk. “Niet alleen de luchtkwaliteit verbetert, ook de geluidsbelasting neemt enorm af, wat prettig is voor de omgeving.”
Binnen drie jaar
De provincie investeert een bedrag van 218.000 euro. Het ministerie van IenW betaalt een zelfde subsidiebedrag uit het Schone Lucht Akkoord.
Gert Slager, programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling en Gebiedsontwikkeling bij Port of Moerdijk, zegt: “Het aanleggen van een walstroomvoorziening brengt enorme kosten met zich mee. Zonder deze subsidie kunnen we dit niet realiseren. Binnen drie jaar zijn er nu twee aansluitpunten voor zeeschepen.” Er moet namelijk nog wel veel gebeuren.
Energietransitie
Walstroom geeft een boost aan hun duurzaamheids- en milieudoelstellingen, vinden de projectpartners. Luc Smits, CEO van CCT Moerdijk, is momenteel bezig met een renovatie van ‘zijn’ kade en heeft in de plannen rekening gehouden met de voorzieningen die nodig zijn voor walstroom. “Wij geloven sterk in zero emissie. Bij alles wat we nu ontwikkelen, houden we er rekening mee dat we geen schadelijke uitstoot veroorzaken. Een voorbeeld is onze ambitie om onze kranen die de containers van de schepen laden en lossen, eind volgend jaar allemaal op elektriciteit te laten draaien.”
Vaste vloot
Ook in de scheepvaart is duurzaamheid een belangrijk thema. Commercieel directeur André Mast van A2B-online: “Om bestaanszekerheid te garanderen en toekomstgericht te ondernemen worden onze schepen groener.”
Vanaf de terminal van CCT heeft A2B-online een shortsea-verbinding met zes schepen tussen Moerdijk en Engeland. “We gaan de bestaande schepen op dit traject geschikt maken voor walstroom.”
Walstroom voor zeescheepvaart is relatief nieuw en er is een grote diversiteit aan schepen. Een voordeel is dat A2B-online met een vaste vloot op reguliere basis aan de kade van CCT ligt.