De vervoerscijfers op de Vlaamse waterwegen hebben weinig toegegeven als gevolg van de coronacrisis. In 2020 werd het afgelopen jaar ruim 69 miljoen ton aan goederen vervoerd. De daling is daarmee slechts 1,65 procent ten opzichte van 2019, meldt De Vlaamse Waterweg.
De vaarwegbeheerder heeft ook positief nieuws: “Terwijl er een lichte achteruitgang was in de totale tonnage, nam het containervervoer voor het elfde jaar op rij significant toe.” En wel met bijna 11 procent.
Topcijfers
Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, is verheugd met deze cijfers: “Dankzij de inzet van alle actoren in de sector behaalden we ook in dit moeilijk jaar topcijfers. Ruim 69 miljoen ton goederen werden vervoerd over het water, het equivalent van ruim 2,7 miljoen vrachtwagens van 25 ton die niet over onze drukke wegen reden. Dat de sector ook in moeilijke omstandigheden zich slagkrachtig toont, is het bewijs dat binnenvaart daadwerkelijk ook een volwaardig alternatief is.”
Het containertransport op de Vlaamse vaarwegen vestigde alweer een record. Voor het elfde jaar op rij werden er meer containers vervoerd. Het afgelopen jaar ging er bijna 985.000 TEU over water Het leeuwendeel daarvan, bijna 700.000 TEU, ging over het Albertkanaal. Dat was ruim 20 procent meer dan in 2019.
Nog meer inzetten op binnenvaart
“In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg”, vindt minister Peeters. “Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterweg die door onze investeringen op en langs het water alsmaar meer mogelijkheden bieden. Ik roep onze Vlaamse ondernemers dan ook op om binnenvaart nog meer in te zetten. De binnenvaart moet een hoofdrol spelen in het vrijwaren van onze mobiliteit.”
Dat onderschrijft gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg. “De Vlaamse Waterweg nv gaat er ook in 2021 voor om het aandeel van de binnenvaart verder te doen toenemen door ondernemers warm te maken voor waterwegtransport. Met onder meer de opwaardering van het Albertkanaal, de verdere uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding en de modernisering van het Kanaal naar Charleroi investeert De Vlaamse Waterweg nv ook de komende jaren in een stralend blauwe toekomst,” stelt hij.
Afstandsbediening
“Sinds begin 2020 worden alle sluizen op het Albertkanaal 24/7 bediend, waardoor de binnenvaart nóg aantrekkelijker werd als alternatief voor de overvolle wegen en wat resulteert in deze topcijfers,” zegt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg. “Er ligt thans ook een masterplan voor verregaande en gefaseerde automatisering en afstandsbediening van onze sluizen en beweegbare bruggen. Zo zetten we weer een stap in de toekomst en willen we de vervoersstromen over het water nog efficiënter laten lopen.”