Als partner in het Rinkoniên-consortium is de Nederlandse infrabouwer Boskalis betrokken bij de bouw van de nieuwe Royerssluis in Antwerpen. Samen met de aanleg van het Oosterweelknooppunt gat het om een aanneemsom van ruim 500 miljoen euro. Boskalis vult daarvan circa 20 procent in. Andere deelnemers in het consortium zijn Mobilis, CIT Blaton, Artes Group en Stadsbader.
Opdrachtgever Lantis heeft 5 januari bekendgemaakt dat het deelproject van de Oosterweelverbinding in Antwerpen aan het Rinkoniên-consortium is toegekend. Lantis is als Vlaamse publieke entiteit verantwoordelijk voor de realisatie van complexe mobiliteitsprojecten in de Antwerpse regio. Het Oosterweelverbinding-project bestaat uit meerdere deelprojecten en heeft als doel om de Antwerpse Ringweg sluitend te maken. Het aan Rinkoniên gegunde deelproject omvat twee onderdelen: de aanleg van het Oosterweelknooppunt en het vervangen van de Royerssluis.
Royerssluis
Als onderdeel van de Oosterweelverbinding moet de Royerssluis uit 1907 worden vervangen. Voor de oude binnenvaartsluis komt een nieuwe sluis in de plaats met een lengte van 230 meter en een breedte van 36 meter. Die krijgt meer capaciteit, veroorzaakt minder verkeershinde en wordt geschikt voor vierbaksduwvaart.
De sluis is door Lantis aanbesteed en gegund, maar wordt uiteindelijk uitgevoerd in opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen. Afdeling Maritieme Toegang zal, als leidend ambtenaar, ook verantwoordelijk zijn voor het ontwerp en de engineering van de sluis.
Slopen
Het Rinkoniên-consortium zal de huidige sluis slopen en de vergrote sluiskolk aanleggen. De levering en plaatsing van twee sluisdeuren, twee bruggen en de elektromechanische aansturing zal het consortium uitbesteden aan lokale specialistische bedrijven. De eerste werkzaamheden starten halverwege dit jaar. De oplevering van de sluis is gepland voor eind 2026.