- Advertentie -
- Advertentie -

Water

- Advertentie -

Delen

Minister Van Nieuwenhuizen maakt zich in de begroting voor 2021 sterker tegen wateroverlast en voor water opsparen dan voor het gebruik van de vaarwegen door de scheepvaart. De binnenvaart wordt weer afgescheept met het inlopen van wat achterstallig onderhoud.

Als je heel lang wacht met iets doen en dan plant om het over een paar jaar toch maar te doen, dan lijkt het al snel mooi als je het alsnog wat eerder doet. Maar dat neemt niet weg dat je het al lang had moeten doen. Dat het geld voor iets nu doen dat je eerder hebt nagelaten te doen moet komen uit het Nationaal Groeifonds en het steunpakket voor corona is eigenlijk nog schandaliger.

Jammer dat de lobbyorganisatie voor de vaarwegen moet praten met een mondkapje voor om iedereen in Den Haag te vriend te houden. Waar is de tijd gebleven dat een gast gewoon even bij de minister langsging en kon zeggen: “Luister meisje, het heeft nu lang genoeg geduurd met dat gemodder op dit ministerie. Het is tijd om te gaan baggeren. Als je niet genoeg ruimte geeft voor de scheepvaart, loopt er zand in de motor van de economie. Daar zijn je collega’s ook niet happy mee. En in een tijd dat met geld wordt gesmeten, is het wel erg kleinzielig om een beetje achterstallig onderhoud aan sluizen voor te stellen. Toon nou eens een beetje lef en zet een paar flinke stappen vooruit in plaats van dat onzekere achteruit geschuifel wat je voort­durend moet goedpraten met dooddoeners, zoethoudertjes en clichés waar we zo zoetjes an in de binnenvaart echt onze buikjes van vol hebben.”

Ja, dat was een goeie tijd.

Je kan niet ontkennen dat onze minister de binnenvaart kent en ook regelmatig laat blijken hoe blij ze daarmee is. Je schiet er niks mee op want je verdient er geen cent extra mee.

Het Centraal Overleg Vaarwegen helpt haar kennis opfrissen met een puike, maar net iets te brave kwinkslag. Cora’s collega Wopke van Financiën is de weg kwijt (Cora is de
minister van Infrastructuur), want naar eigen zeggen ‘stuurt hij in de mist’. Het COV zegt daarop: “De binnenvaart beschikt over radar en kan ook met slecht zicht een goede bijdrage leveren aan het economisch herstel.”

Nou, dat is toch tof.

Het duurt even voor het kwartje valt, want met een beetje achterstallig onderhoud aan sluizen de scheepvaart juist serieus extra oponthoud bezorgen, draagt niet bij aan het economisch herstel. Maar ja, als zich volgend jaar een nieuwe minister aandient, zal je altijd zien dat je van de regen in de drup komt en vervolgens hebben we het alleen nog maar over wateroverlast.

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -