Op 31 juli zijn de nieuwe Richtlijnen Vaarwegen van kracht geworden. Rijkswaterstaat beheert de voorschriften voor het ontwerp, onderhoud en de bediening van onder meer sluizen, bruggen en binnenhavens.
De eerste versie van de richtlijnen verscheen in 1996. Sindsdien zijn deze regelmatig herzien. De laatste actualisatie, waarbij de Richtlijnen Vaarwegen zijn uitgebreid met rivieren, trad op 31 juli 2020 in werking.
Rivieren
“Als wij ergens een nieuwe sluis of brug bouwen of een vaarweg aanleggen, pakken we deze richtlijnen erbij”, vertelt senior adviseur Otto Koedijk op de website van Rijkswaterstaat. ‘Er is vijf jaar onderzoek gedaan door het Marin en Deltares om de richtlijnen uit te kunnen breiden met rivieren. Alle overige nieuwe ontwikkelingen verzamelen we en we stemmen de concept richtlijnen extern af met de provinciale vaarwegbeheerders, havenautoriteiten, BLN-Schuttevaer, Waterrecreatie Nederland en Directoraat-Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken.”
Voorheen waren de richtlijnen met name bedoeld voor vaarwegen met weinig stroming. In de nieuwe richtlijnen zijn ook de rivieren, waar het water sneller stroomt, toegevoegd. Koedijk: “Daar moet je rekening houden met bijvoorbeeld grotere padbreedtes van schepen (breedte van de weg die een schip door het water aflegt) en afstanden tussen een wachtplaats en een brug. Alle relevante aspecten zijn nader onderzocht en hebben geleid tot deze nieuwe richtlijnen.”