Gedupeerde binnenvaartschippers moeten claims indienen bij provincie Noord-Holland vanwege de stremming van de Wilhelminasluis in Zaandam. Dat vindt de ASV. Schepen moeten zestien uur omvaren doordat sinds vrijdag 19 juni niet geschut wordt omdat de veiligheid in het geding zou zijn.
“Vlak voor het weekend werden wij geconfronteerd met de sluiting per direct van de Wilhelminasluis voor onbepaalde tijd. Het blijkt dat het feit dat de camera niet voldoende zicht gaf op datgene wat zich in en rond de sluis afspeelde de (hoofd)reden is dat de sluis gestremd is”, heeft de ASV in een mail geschreven naar het stadsbestuur en de gemeenteraad van Zaanstad en de verantwoordelijke gedeputeerde van Noord-Holland.
Andere keuzes
Aangezien goed camerazicht essentieel is met bediening op afstand heeft de ASV begrip voor de actie door de havendienst van Zaanstad. “Maar….wij vinden wel dat er onmiddellijk claims ingediend moeten worden vanuit de schippers naar de verantwoordelijke (Noord Holland) omdat men nu weer 16 uur om moet varen.”
In plaats van de sluis stremmen waren er ook andere keuzes mogelijk, vindt de ASV. “Men zegt dat men het zo goed voor heeft met de binnenvaart waarom dan niet een beperkte opening van de brug waarbij (het havenkantoor zit tenslotte op de sluis) men fysiek aanwezig is om een veilig schutproces te garanderen?”
Bouwput
De Wilhelminasluis heeft net een jaren durende renovatie en vergroting achter de rug. “Helaas moeten wij constateren dat het enthousiaste geluid van de sluis die maar liefst 10 dagen eerder zou functioneren volledig onterecht is, gezien de staat waarin de sluis verkeert, waardoor er ook geen medewerkers rond de sluis aanwezig kunnen zijn omdat de sluis een grote bouwput is.”
De ASV verlangt op korte termijn een goede oplossing. “De geluiden die wij nu horen zijn echter dat men hoopt dat men deze week zicht heeft op eventuele stappen. Vager kan het al bijna niet en dat geeft weinig vertrouwen in een doortastende aanpak van deze problematiek.”
Het is meer dan schandalig dat de binnenvaart ook hier weer het kind van de rekening zijn.
Hart aanpakken laat ze betalen voor hun dwalingen, dat zootje verstand lozen landrotten.
10 tot 16 uur omvaren is een flinke slok Brandstof voor de schippers en dan nog de gewerkte uren van schipper en boord personeel. Leg die claim neer mensen jullie hebben er recht op.