Barge Transferium Maasvlakte van start

0
Een binnenschip bij ECT. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

Begin juni is het Barge Transferium Maasvlakte (BTM) op de ECT Delta-terminal van start gegaan. Het BTM is een samenwerking tussen Hutchison Ports ECT Rotterdam en een consortium van inland terminals en binnenvaartrederijen.

Het BTM is bedoeld voor een efficiënte en betrouwbare afhandeling van de binnenvaart in de Rotterdamse haven. Circa twee jaar geleden maakte ECT zijn eerste ideeën over een dergelijk transferium aan de binnenvaart kenbaar. Danser Group en Combi Terminal Twente meldden zich vervolgens met een plan om het concept samen met ECT verder uit te werken. Die twee bedrijven hebben een consortium gevormd met 26 andere partijen om het transferium te vullen.

Vast tarief

Na enkele pilots is BTM deze maand officieel van start gegaan. ECT stelt op afgesproken dagen en tijden een stuk kade met kraan en kraanteam ter beschikking. Het consortium betaalt daarvoor een vast tarief.

De barge operators nemen zelf de planning voor hun rekening en de deelnemende partijen bepalen in onderling overleg wanneer en hoe vaak zij willen laden en lossen.

“Dit biedt een unieke flexibiliteit welke niet gebonden is aan minimum callsizes en andere restricties”, stelt ECT. Voor de terminal is BTM na het in 2019 geïntroduceerde concept met fixed windows een volgend initiatief om de dienstverlening aan de binnenvaart te verbeteren.

Gegarandeerde afhandeling

Dat het BTM in de coronacrisis toch van start gaat, geeft volgens de betrokkenen aan dat er de sector veel aan gelegen is om klanten een betrouwbaar product te bieden. Die betrouwbaarheid is gebaseerd op een gegarandeerde afhandeling op het gewenste en zelf te bepalen moment.

“Met BTM, Nextlogic en fixed windows ontwikkelt de binnenvaartafhandeling in de Rotterdamse haven zich van eenheidsproduct tot een meer gedifferentieerde dienstverlening”, aldus ECT. “Hiermee wordt de klant diverse producten geboden die aansluiten bij de verschillende marktsegmenten en vaargebieden.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.