Op donderdag 21 mei kunnen schepen vanaf 9.00 uur weer door de Wilhelminasluis in Zaandam varen. Dat is tien dagen eerder dan gepland. “Ik zie met vertrouwen de afronding van de Beatrixbrug volgende maand tegemoet”, aldus Jeroen Olthof, Noord-Hollands gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid.
De provincie Noord- Holland vernieuwt de uit 1903 daterende Wilhelminasluis, samen met de naastgelegen Beatrixbrug en Wilhelminabrug, dat die qua afmetingen verouderd is en in een slechte bouwkundige staat verkeerde.
Arbitrage
Het project kent een lange historie. Het werk heeft een flinke tijd stil gelegen. Over de technische uitvoering en planning van het project ontstond in 2014 verschil van inzicht. Nadat gesprekken over onder meer ontwerp, voortgang en de bijbehorende kosten niet tot het gewenste resultaat leidden, besloten aannemer Heijmans en Noord-Holland de kwestie voor te leggen aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Op basis van de uitspraak, van 20 juni 2018, konden opdrachtgever en -nemer alsnog verder.
De huidige stremming begon op 5 april. Gerard Slegers, wethouder Mobiliteit en Havens & Vaarwegen: “De nieuwe Wilhelminasluis in de binnenstad van Zaandam is weer in gebruik na ongeveer een half jaar werk. De sluis was echt aan vervanging toe en voldeed niet meer aan de afmetingen van de scheepvaart. Ik ben trots dat we de vernieuwing van de Wilhelminasluis gezamenlijk konden realiseren.”
Bloktijden
Wel zijn er de komende periode nog beperkingen. Zo gelden van 2 juni tot en met 10 juli bloktijden voor de scheepvaart. Dit heeft te maken met de montage van de betonnen schorten op de kolkwanden. Ook gelden van 26 tot en met 30 oktober nog bloktijden in verband met het weghalen van het remmingswerk.
Vanaf 21 mei heeft de sluis nog niet meteen zijn definitieve afmetingen. Er is onder voorwaarden scheepvaart mogelijk tot de maximale maat van 110 x 11,40 meter. De pontonbrug wordt in de week van 25 mei weggehaald. Tot die tijd moet de scheepvaart deze nog wel passeren.
Langer, breder en dieper
De komsluis is vervangen door een nieuwe, moderne schutsluis voor beroeps- en recreatievaart. De nieuwe vorm van de sluis biedt voordelen voor scheepvaart en wegverkeer. De sluis wordt 156 meter lang, 14 meter breed en 4,70 meter diep.
Binnenvaartschepen van CEMT-klasse Va (110 meter lang en 11,40 meter breed kunnen de sluis hierdoor makkelijker passeren. Ook het schutproces verloopt door de rechte vorm efficiënter, zo is de bedoeling.