De haven van Duisburg komt in verzet tegen de uitbreiding van de railterminal van Cabooter in Venlo. De grootste binnenhaven van Europa is het niet eens met de financiële steun die Limburg wil geven. Duisport dringt er bij het provinciebestuur op aan om niet mee te werken aan de uitbreiding. Anders stapt de Duitse havenbeheerder naar de rechter.
De haven van Duisburg is van mening dat de Cabooter Groep, die ook een binnenvaartterminal exploiteert in Venlo, bevoordeeld wordt ten opzichte van concurrenten. Het Limburgse provinciebestuur heeft de subsidie vooraf getoetst aan de regels voor staatssteun.
Erfpacht
Cabooter wil met de uitbreiding opslagruimte creëren. De exploitant van de railterminal heeft echter moeite om de uitbreiding en bouw financieel rond te krijgen en heeft Limburg om en steun gevraagd. De provincie is van plan om voor 14 miljoen euro de benodigde grond te kopen van Greenport Venlo en die voor bijna een half miljoen euro per jaar in erfpacht uit te geven aan Cabooter.
De uitbreiding van de railterminal moet eind dit jaar klaar zijn. Vanaf dan kan die per dag dertig goederentreinen met containers afhandelen.