Dalende kolenvolumes, de staalcrisis, onduidelijkheid over de energietransitie en de kwakkelende conjunctuur maken het de haven van Duisburg lastig. De totale goederenoverslag in Duitslands grootste binnenhaven daalde in 2019 met zo’n 6 procent naar ruim 61 miljoen ton.
Industriebedrijven in Noordrijn-Westfalen zitten in zwaar weer en zijn onzeker over de politieke koers inzake energietransitie.
Nieuwe containerterminal
Terwijl de kolen- en staaloverslag in Duisburg met 20 procent daalde, bleef de containeroverslag met 4 miljoen ton min of meer stabiel. Containers zijn voor duisport de belangrijkste goederengroep. Het havenbedrijf zet al jaren in op het versterken van de containerinfrastructuur en gaat samen met het Chinese Cosco Shipping en andere partners een nieuwe containerterminal bouwen.
Goederentransporten uit met name Oost-Europa kunnen hierdoor van de weg naar het spoor verschuiven. Maar ook de sterke containerstrategie zal volgens havendirecteur Erich Staake niet kunnen voorkomen dat duisport de gevolgen van de moeizame economie voelt.