- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsJaar lang testen met op afstand bestuurde duwbak

Jaar lang testen met op afstand bestuurde duwbak

- Advertentie -

Delen

Op het Kanaal Ieper-IJzer en het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort wordt een jaar lang getest met een op afstand bestuurde, onbemande duwbak die grond vervoert. De duwbak, een van de Watertruck+-vaartuigen die door de Vlaamse overheid is gesubsidieerd, wordt ingezet door Group De Cloedt. De Vlaamse Waterweg heeft toestemming gegeven voor de testvaarten die maandag 18 november van start zijn gegaan.

Group De Cloedt beschikt over vier nieuwe, volledig gemotoriseerde CEMT I en CEMT II Watertruck+-duwbakken. Watertruck+ X is de naam van de duwbak die de grond van Diksmuide naar Oostende onbemand gaat vervoeren.

Afstand bestuurbaar

De duwbak vaart met een maximale snelheid van 6 kilometer per uur en is te volgen via AIS. Op het te varen traject komen weinig andere schepen en daardoor zijn Kanaal Ieper-IJzer en het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort ideale vaarwegen om de proef te doen. De eerste weken is er nog een schipper aan boord die kan ingrijpen indien nodig. Daarna zal het echt op afstand worden bestuurd.

Dit gebeurt vanuit een controlecentrum aan de wal: het Shore Control Centre van Seafar in Antwerpen. Dat bedrijf ontwikkelde de techniek. Patrick Degryse, bestuursvoorzitter van Group De Coedt, zei dat de schipper de duwbak handmatig zal besturen. Hij heeft zowel bestaande navigatiehulpmiddelen als nieuwe technologieën ter beschikking. Camera’s zorgen voor  een 360°-zicht.

Waloperator

Om te voorkomen dat de duwbak ergens tegenaan vaart, wordt gebruikgemaakt van LIDAR-technologie: die bepaalt de afstand tot andere objecten door middel van laserpulsen. De LIDAR scant de omgeving rond het schip. Aan boord hangen ook luidsprekers en microfoons.

Louis-Robert Cool, CEO Seafar: “Seafar ontwikkelt een technologie die het mogelijk maakt om geautomatiseerde binnenschepen van afstand te bedienen. Via het Shore Control Center worden meerdere onbemande schepen gemonitord en aangestuurd door een waloperator. Hiermee wil Seafar een antwoord bieden op het tekort aan bemanning in de binnenvaartsector en de operationele efficiëntie verbeteren. Het Shore Control Center maakt het mogelijk om met één waloperator verschillende vaartuigen aan te sturen.”

Vlnr: bestuursvoorzitter Patrick Degryse van Group De Cloedt; minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken; bestuurder Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg en CEO Louis-Robert Cool van Seafar. (foto’s De Vlaamse Waterweg)

Toekomstperspectief

Omdat Haven van Antwerp een open innovatieplatform wil zijn voor veelbelovende start-ups als Seafar, stelde zij vorig jaar een locatie (Doeldok) en een schip (de Tuimelaar) ter beschikking waarmee Seafar eerdere tests kon uitvoeren. Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp zei: “Dankzij de positieve resultaten van deze testen kan de technologie nu worden ingezet voor commerciële vaart, een belangrijke volgende stap in de verdere ontwikkeling van slimme schepen.”

“De Vlaamse regering zet sterk in op innovatie”, aldus Lydia Peeters, de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit. Met het testen van onbemand varen bieden we een veelbelovend toekomstperspectief aan om het commercieel gebruik van de kleine waterwegen in Vlaanderen te stimuleren. Dit proefproject illustreert het belang en de mogelijkheden van innovatie in de binnenvaart.”

Delen

- Advertentie -

Meer

1 reactie

  1. `. Het Shore Control Center maakt het mogelijk om met één waloperator verschillende vaartuigen aan te sturen.”!
    Die waloperator moet een soort `supermens`zijn, wanneer men bedenkt dat de (RWS) sluismeesters géén 2 handelingen tegelijkertijd mogen doen (en niet kunnen doen vanwege de programmatie van de computer), zoals de brug én de sluisdeuren tegelijkertijd openen ( een tijdbesparing van een aantal, kostbare minuten per schutting X 24 uur bediening maakt een verschil van bijna één uur per etmaal), omdat men zich moet focussen op 1 ding!( Er zijn ook al fantasten die menen dat 1 persoon zich tot op 6 schepen kunnen concentreren!)
    `het tekort aan bemanning in de binnenvaartsector! Men kan beter naar de oorzaak hiervan zoeken en proberen nl. `de klok een beetje terug te draaien`? Iets minder regelgeving en noviteiten zoals een `rood en groen`lichtje om in het donker te kunnen zien of men `achteruit of vooruit`draait, (e.v.a. futiliteiten) alsof schippers die al vanaf dag 1 tot 30 jaar of meer met hun EIGEN schip varen inmiddels nog niet weten wat ze aan het doen zijn. Zou het kunnen zijn dat oa. door dit soort flauwekul, de opvolgers van de `oude`schippers het laten afweten en men genoodzaakt is om vacatures in het Roemeens, Tsjechisch enz. op te stellen? Met alle reeds voorgevallen rampspoed gratis erbij?
    Toen de schipper een ondernemer werd genoemd is de klad er in gekomen, groot, groter, grootst, waarvan diversen rond konden varen met meer dan 100 % hypotheek, maw. het `varend bankpersoneel`! Nu schepen van 1500 ton een klein schip wordt genoemd, kan men stellen dat de particuliere binnenvaart op sterven na dood is! In navolging van de (kleine) visserij, agrariërs en middenstanders.

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -