In mei 2020 is Rotterdam gastheer van het eerste van het World Ports Climate Action Program (WPCAP). Het is de eerste keer dat dit klimaatcongres voor havens wordt gehouden.
Het startsein voor het WPCAP werd op initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam een jaar geleden gegeven. Inmiddels hebben elf Europese en Amerikaanse havens zich aangesloten: Antwerpen, Hamburg, Amsterdam, Le Havre, Barcelona, Gotenburg, Los Angeles, Long Beach, Vancouver en New York en New Jersey. De havens werken aan plannen om de CO2-uitstoot van de scheepvaart en havens te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.
Vervolgstappen
Mei volgend jaar maken ze de balans op en delen ze de resultaten met geïnteresseerde havens, de scheepvaartsector en overheden (havensteden en nationale overheden). De bedoeling is dat op het congres in Rotterdam ook afspraken worden gemaakt over vervolgstappen. Het Havenbedrijf Rotterdam is momenteel voorzitter van WPCAP en heeft het initiatief genomen voor dit congres.
De vijf WPCAP-werkgroepen die op dit moment maatregelen uitwerken, kijken onder andere naar efficiency van het afhandelen van schepen in havens, het klimaatneutraal maken van het laad- en losproces, walstroom en alternatieve brandstoffen. Door kennis te delen, gezamenlijk projecten te ontwikkelen en beleid te maken en de scheepvaart daarbij te betrekken, verwachten de havens meer en concrete voortgang te boeken dan wanneer zij dat ieder voor zich doen.
Koploper
Rotterdam heeft de ambitie koploper te zijn in de energietransitie, zowel op het gebied van de industrie als de logistiek. De projecten die nu in voorbereiding zijn om de industrie in de Rotterdamse haven te verduurzamen, zorgen samen voor bijna 25 procent van de Nederlandse CO2-reductie in 2030. Dat is exclusief het stoppen met kolen voor elektriciteitsproductie.
Rotterdam is de eerste haven waar dit voorjaar containerschepen met biobrandstof zijn bevoorraad. Voor het verduurzamen van de scheepvaart heeft het Havenbedrijf een stimuleringsregeling met een budget van 5 miljoen euro. Schone schepen krijgen korting op het havengeld en LNG wordt als brandstof gestimuleerd omdat dit minder CO2-uitstoot en luchtvervuiling geeft.
Pronto
Voor de efficiency van de afhandeling van schepen heeft het Havenbedrijf software ontwikkeld, Pronto, die inmiddels ook door verschillende andere havens wordt gebruikt. Hierdoor verminderd de verblijftijd in de haven, waardoor minder uitstoot plaatsvindt.
De containerterminals op de Maasvlakte hebben vrijwel al hun materieel geëlektrificeerd. Alle ligplaatsen voor binnenvaartschepen zijn voorzien van walstroom en er wordt gewerkt aan het varen met verwisselbare elektrische batterijen.
Voor de zeevaart vindt dit najaar een proef plaats waarbij meerdere systemen voor walstroom worden getest. Daarnaast is voor het Calandkanaal een groot project voor walstroom in voorbereiding.