North Sea Port boekte in het eerste halfjaar van 2019 een maritieme overslag van 36,6 miljoen ton. Dat is 2 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. Dat maakt dit het beste semester ooit. North Sea Port is voorzichtig positief voor de tweede helft van het jaar.
De groei van 2 procent lag in de lijn van de verwachtingen bij de havenbeheerder van het grensoverschrijdende en 60 kilometer lange havengebied van Vlissingen en Terneuzen tot 32 kilometer landinwaarts naar Gent. North Sea Port (NSP) is nog steeds een echte bulkhaven: driekwart van de goederenoverslag via de zeevaart is bulk. De groei zit ook met name in de droge bulk. Toch ging ook de overslag van containers er sterk op vooruit.
81 procent meer containers
De droge bulk was in de eerste zes maanden van dit jaar goed voor 17,5 miljoen ton. De 9 procent groei was vooral te danken aan zand en ijzererts.
De containeroverslag kende met een toename van 550.000 ton ofwel 81 procent een zeer sterke groei en kwam uit op 1,2 miljoen ton. Dat kwam doordat een aantal bedrijven in de NSP-havens de laatste twee jaar nieuwe (lijn)diensten wist aan te trekken.
Vloeibare bulk en stukgoed in de min
De vloeibare bulk noteerde een daling van 4 procent, terwijl zich ook hier vorig jaar juist een stevige stijging voordeed. De afname was vooral merkbaar bij petroleumbrandstoffen en energiegassen. De natte bulk kwam uit op een totaal van 10,4 miljoen ton.
De overslag van stukgoed daalde met 10 procent naar 5,6 miljoen ton. Hier is het succes van de container merkbaar: steeds vaker wordt ervoor gekozen om goederen per container te vervoeren, waardoor het aandeel stukgoed afneemt. De overslag van roro-lading ging met 11 procent naar beneden. Toch is dit segment nog goed voor een overslag van 1,7 miljoen ton.