Op het eerste gezicht lijkt de Tasmanzee met zijn 135 x 16,80 meter gewoon op een fors uitgevallen binnenvaarttanker. Wie beter kijkt, ziet dat de kop van het schip zwaarder gebouwd is, de woning voorzien is van zeeramen en dat het stuurhuis compleet van staal is en ook voorzien van speciale ramen. De Tasmanzee is constructief gezien een zware jongen. Met andere woorden: een binnenvaartschip gebouwd met een knipoog naar de estuaire vaart, maar in dit geval zelfs geschikt voor zeevaart binnen de 10-mijls-zone.
Eigenaar Bargeline S.A. uit Schwebsingen (Luxemburg) heeft deze bijzondere type C-tanker laten ontwikkelen met een blik op de toekomst. Mochten de vaarroutes te beperkt worden in de binnenvaart, dan is dit schip met een paar kleine aanpassingen geschikt voor zeevaart in bijvoorbeeld Argentinië of Brazilië. Of, zoals de eigenaren met trots stellen, de Tasmanzee is wereldwijd de enige in zijn soort.
Zeestabiliteit
Het is zeker niet de bedoeling dat de Tasmanzee snel te vinden is in de Zuid-Amerikaanse landen. Via bevrachter Delta-Connect uit Antwerpen zal de tanker, geladen met mineralen en oliën, vooral actief zijn in het ARA-gebied.
Twee Mitsubishi-motoren (type S12R van 1040 kW bij 1650 toeren) zorgen voor de voortstuwing van de tanker die een laadvermogen heeft van 7.500 ton. Voorop staan twee generatoren van het type S6R van 635 kW voor de pomp- en boegschroefaandrijving.
Het compleet nieuwe ontwerp van het casco en de bouwbegeleiding bij Shipyard Severnav in Roemenië lag in de creatieve handen van Corné Borst en William Sakko van SB Shipbuilding Solutions. Hun in Krimpen aan de Lek gevestigde maritieme projectbureau is gespecialiseerd in het ontwerp en de bouw van binnenvaartschepen en kleinere zeeschepen.
Met de Tasmanzee werd een compleet nieuw schip ontworpen, waarbij de zeestabiliteit in het ontwerp was meegenomen, waardoor het schip bestand is tegen golven van 2 meter hoog. Ook beschikt de tanker al over de vereiste bredere nooduitgangen.
In plaats van kabelgoten is gebruik gemaakt van kabelbuizen, waarin ruimte genoeg is voor extra kabels die nodig zijn bij zeevaart. Door al deze extra voorzieningen voldoet de tanker aan de estuairy service notation (BV IN 2.0), de Marpol (olietanker)regels en is het schip geschikt voor PORT2000.
‘FARAG’-gebied
Bij de afbouw werkten de technische man van Bargeline, Tom de Leeuw, en de bemanning nauw samen met de onderaannemers en leveranciers waar Asto Shipyard goede ervaringen mee heeft. Zo verzorgde CCM3 het leidingwerk in de machinekamer op het voorschip en de leidingen op het achterschip, Hoogendoorn de betimmering en Werkina Werkendam de scheepselektro en leverde EBR het stuurhuis en FEMM de scheepsbenodigdheden.
Aan boord staan twaalf Marflex-pompen met een capaciteit van 200 kuub per uur elk. Eigenaar Bargeline laat de bevrachting verzorgen door Delta-Connect, een bedrijf dat kan beschikken over een modern uitgeruste vloot voor het transport van chemische en minerale olieproducten.
De tankers, met elk een draagvermogen van meer dan 3.000 ton, zijn vooral te vinden in
het ‘FARAG’-gebied: Flushing, Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam en Gent. De vloot bestaat uit de Oostzee, Beringzee, Banzystad, Noordzee, Zuidzee, Javazee, Poolzee, California, Thalys en als uitbreiding van de vloot nu dus ook de Tasmanzee.
Afbouw carrière
De eigenaren zijn zeer tevreden over de afbouw bij Shipyard Asto en roemen de begeleiding van Rick Verhage. De Tasmanzee was het derde schip dat voor hen onder regie van Asto-bedrijfsleider Verhage werd afgebouwd.
Rick Verhage werkte achttien jaar bij De Schroef in Sluiskil en was de laatste negen jaar verantwoordelijk voor de afbouw van schepen bij Asto Shipyard in Raamsdonksveer. De Tasmanzee is het laatste afbouwproject waarbij hij betrokken was als projectleider. Rick
Verhage gaat zijn maritieme carrière afbouwen, omdat hij binnenkort met zijn echtgenote emigreert naar de Italiaanse streek de Marche. Daar gaat het echtpaar zich bezighouden met de verhuur van vakantiehuisjes.
Hij kan aan zijn uitgebreide (afbouw)portfolio nog net de Tasmanzee toevoegen. En dat is toch maar mooi een tanker die wereldwijd de enige in zijn soort is.