- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDoop mts Purity genereert geld voor herstel Luca

Doop mts Purity genereert geld voor herstel Luca

- Advertentie -

Delen

De familie Verstraeten doopte haar nieuwe, 135 x 17,61 meter grote tanker Purity op 9 mei in Antwerpen bij De Ark. Bloemen en geschenken werden afgeslagen. In plaats daarvan had de familie liever een gift aan de 5-jarige Luca Beullens, die door robottherapie misschien weer kan leren spelen en lopen.

De 13-jarige dochter Amélie Verstraeten stelde de actie aan de familie voor. Op haar school, het Koninklijk Atheneum van Schilde, werkt Dave Beullens, vader van drie kinderen. Zijn middelste zoon Luca, nu vijf jaar, liep bij de geboorte een hersenverlamming op. Daar hield hij een motorische handicap aan over.

Robottherapie

Luca volgt momenteel een nieuwe robottherapie waarbij zijn herse­nen gestimuleerd worden, wat ervoor zorgt dat er nieuwe hersenpatronen gevormd kunnen worden. Het is een dure therapie waar geld voor nodig is. “Mocht u ons ter gelegenheid van de doop toch iets willen schenken, dan zouden wij het heel fijn vinden dat jullie een gift doen ten gunste van Luca Beullens”, vertelde Amélie in haar brief bij de uitnodiging.

Dit kan op het rekeningnummer: BE02 3770 6019 8540 (swift: BBRUBEBB), ten name van Luca Beullens. “Namens mezelf, mijn familie, al onze medewerkers, het hele VEKA-team en Naval Inland Navigation, maar vooral namens Luca: een hele dikke merci!”

Ruim 200 gasten waren bij de doop van het mts Purity aanwezig, Zij doneerden gul voor Luca. Tot nu toe is al 9.800 euro binnengekomen. Na het welkomstwoord kregen de gasten gelegenheid tijdens een hapje en drankje het schip te bezichtigen. De doop werd verricht door Manon Cotur en vervolgens was de inzegening door aalmoezenier Bernhard van Welzenes. Zowel de bemanning als het schip werd een behouden vaart toegewenst. Na een aantal sprekers kon het feest beginnen.

Naadloos instappen

Midden 2018 begon VEKA aan de verbouwing van het Chinese casco in Lemmer. In het dok werd het casco 50 centimeter verbreed. In het ruim werden schotten geplaatst om de plaatsing van 24 tanks mogelijk te maken. Er werd in totaal 650 ton staal aan het casco van de tanker toegevoegd voordat hij naar Werkendam gevaren kon worden.

Erik Verstraeten had al eerder met VEKA zaken gedaan voor nieuwe schepen. “Er was een casco beschikbaar waar een andere koper niet mee doorging, omdat hij vond dat er te veel grote schepen in de markt kwamen”, vertelt Verstraeten. “Daardoor konden wij naadloos instappen. Wij zaten op het goede moment aan tafel bij VEKA en hadden net een nieuwe grote 6.000-ton-plus-tanker nodig voor Naval Inland Navigation.”

“We startten dit bevrachtingskantoor in september 2016. De focus van het hele team ligt op zaken doen in volle transparantie, waarbij veiligheid en kwaliteit van geleverd werk voorop worden gesteld.” (Meer informatie over Naval Inland Navigation is te vinden op www.naval-barging.com.)

De totale inhoud van het mts Purity werd door de verbreding 8.900 kubieke meter. “Er was behoefte aan één extra groot schip bij ons bevrachtingskantoor, waar wij inmiddels met dertig schepen varen. Het schip werd speciaal verbreed omdat we met 5.000 ton lading naar Amsterdam moeten kunnen varen, met een diepgang van 3,50 meter. Daarnaast was de wens een 2-partijenschip dat ook als bunkerschip kan functioneren met een dubbelleidingsysteem en een grote ketel voor verwarming.”

“Er zijn extra grote schroeven geplaatst om zuiniger te kunnen varen. Het schip verbruikt met 7.000 ton lading 218 liter gasolie per uur met een snelheid van 15 kilometer. Dat is een uitstekend resultaat. Mede door de laatste technieken in de straalbuizen is dat bereikt.”

Blijdschap en dank

“Voor een nabehandelingssysteem voor de uitstoot is nog niet gekozen. Op dit moment zien wij daar het voordeel nog niet van in”, zegt Verstraeten. “Dat kan later altijd nog eenvoudig geplaatst worden.”

Een belangrijk punt is de ballastpomp. Er is een zware lobbenpomp gebruikt om nog sneller te kunnen ballasten. Door het gebruik van grote schroeven is er leeg achter altijd 300 ton ballast nodig. In een uur pomp je er 450 ton ballastwater in of uit met de zware pomp. Eveneens is er een ruime, comfortabele woning geplaatst met alle gemakken voor de bemanning.

De doop was voor iedereen een echt feest, maar vooral door de giften voor de ouders van Luca. Carry Van Camp, Luca’s moeder, wilde graag onder de aandacht brengen hoe dankbaar zij de familie Verstraeten is voor de spontane actie en steun voor Luca. “Daar zijn geen woorden van dank genoeg voor.”

tekst: Evert Bruinekool
foto’s: Martin Steenhaut – Martimax

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -