Project Watertruck werd vier jaar geleden met veel tamtam aangekondigd: tientallen kleine – zelfvarende? – duwbakken met bijbehorende boten zouden de toekomst van de kleinschalige binnenvaart zekerstellen. De Robert Oppenheimers van Expertisecentrum Smart Mobility hadden proeven genomen met zo klein mogelijke duwbakken om te zien of het eigenlijk wel kon, dat vervoer met kleine duwbakken.
Op de onderzoeksfilmpjes (www.watertruckplus.eu) kun je de verbluffende mogelijkheden aanschouwen. Ze kunnen zowaar het ruim leegscheppen. En kijk, een kleine duwboot kan heus twee bakjes voortduwen over een klasse II vaarweg. Erg overtuigend.
De markt stond niet te springen om hierin te duiken en dus kwam er het vervolgproject Watertruck+, waarbij 30 bakjes worden gebouwd met een paar op maat gesneden boten, voor rekening van de EU en de Vlaamse overheid. De eerste bakken met spitsafmetingen zijn opgeleverd door Concordia Damen en worden ingezet voor het vervoer van bagger en vervuilde grond. De bakken zijn klaar om zelfstandig te kunnen varen. Hypermodern baggervervoer ligt dus voor het opscheppen, al is dat nu in strijd met de bemanningsregels.
Grijpt de overheid hier in de markt in? Nee hoor, zeggen de bedenkers. Het is geen concurrentie voor de binnenvaart, want er wordt alleen lading vervoerd die eerst alleen per truck ging. Als er na 2021 partijen zijn die deze bakjes willen exploiteren, dan mogen ze tot 2025 alleen lading van de weg halen.
Is dat wegvervoer geen markt dan? Die markt houdt zich verdacht stil, maakt zich niet druk over 30 bakjes. Dat is niets vergeleken bij het aantal kleine schepen dat jaarlijks uit de vaart wordt genomen door te weinig perspectief om te exploiteren, zeker als de technische eisen tot absurde proporties worden opgeblazen.
Maar de overheid mag dus van de EU ingrijpen in de markt, dat bewijst Watertruck+. En dat is nodig voor de toekomst van de kleinschalige binnenvaart . Alleen, doe dan niet zo kinderachtig met wat kruimels voor die sector met die grote mond. 23 miljoen is voor een privépersoon veel geld; voor de EU een aalmoes. Maar als we meer geld investeren, gilt het wegvervoer moord en brand!
Laten we het omdraaien: als het wegvervoer voordeeltjes voor de binnenvaart wel best vindt, dan kun je er vergif op innemen dat het niet effectief is. Hoe harder het wegvervoer schreeuwt hoe beter, want dan werkt het. Als je serieus van plan bent om kleine binnenschepen een volwaardige concurrentiepositie te geven, kom dan ook met een serieus bedrag voor de dag, voor oude en/of nieuwe schepen.