- Advertentie -
- Advertentie -

Simpel

- Advertentie -

Delen

Als één sector het verdient om gezond te zijn, dan is het wel de zorg. Eindelijk is het zo ver dat de zorgsector gezonder wordt gemaakt. Er is namelijk een nieuwe richtlijn ontwikkeld. Na lang nadenken is men tot de volgende conclusie gekomen: als je weet dat het werkt, moet je het doen. Als je weet dat het niet werkt, moet je het niet doen. En als je niet weet of het werkt, moet je het onderzoeken.

Wow, verbluffend simpel toch? Een kind kan de was doen. Dat werpt dan wel meteen de grote vraag op: deden artsen dat nog niet dan? Nee, het blijkt dat veel artsen iets voorschrijven waarvan ze weten dat het niet werkt.

Enfin, het zal wel ingewikkelder liggen dan wij ooit zullen begrijpen, en heel anders dus ook dan zo’n eenvoudige richtlijn doet vermoeden. Was het leven maar zo simpel dat je met een oneliner de hele zaak recht kan zetten.

Ik herinner me dat ik meen het BVB kwam met de slogan: “Per schip als het kan, per truck als het moet”. Dat vond ik briljant. Geen misverstanden meer, geen verlader meer die per ongeluk vast blijft zitten aan een eeuwenoud, even rotsvast als misplaatst vertrouwen in de wegvervoerder (pardon, logistieke dienstverlener).

De switch naar de binnenvaart was nog maar één muisklik verwijderd (dat klonk toen nog lekker modern). De verlader moest alleen nog even onderzoeken of zijn lading per schip kon worden vervoerd. Er werden instrumenten ontwikkeld om het de verlader nog makkelijker te maken en datzelfde BVB stuurde consultants op pad om die verlader te helpen met die switch. Er waren al spoedig spectaculaire voorbeelden te melden van die zo gewenste modal shift, de verschuiving van lading van de weg naar het water.

Nog steeds zijn velen actief om de mindset bij verladers te veranderen en die eeuwenoude relaties met het wegvervoer op losse schroeven te zetten. Er worden prachtige resultaten geboekt, maar de wereld draait door (wat een gekke uitdrukking is dat geworden) en intussen dreigt een nieuw gevaar.

De welvaart is ondanks de crisis van tien jaar terug weer flink toegenomen en als afgeleide daarvan is ook het goederenvervoer gegroeid. De binnenvaart heeft ondanks de mooie slogans moeite om die groei bij te benen en het aandeel in het goederenvervoer uit te breiden of zelfs maar vast te houden.

Misschien was het toch iets te simpel gedacht dat de verlader alleen iets doet als hij weet dat het goed is. En is de inzet van vrachtwagens om je goederen te vervoeren gewoon nog steeds te simpel.

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -