De bouw van het eerste bunkerstation voor LNG aan de Rijn is in volle gang. Het komt in de haven van Keulen (Am Molenkopf 1). De opening is gepland in juli. Initiatiefnemer is PitPoint.LNG.
Het LNG-bunkerstation wordt de eerste vaste LNG-bunkerlocatie voor binnenvaartschepen in Europa. Waar LNG-binnenvaartschepen nu voornamelijk nog met tankauto’s worden beleverd, biedt de komst van het Pitpoint-bunkerstation diverse voordelen voor schippers, zoals de 24/7 beschikbaarheid en de aanzienlijk kortere bunkertijd.
Minder uitstoot
“Met de bouw van dit bunkerstation zetten wij een grote stap in het realiseren van onze doelstelling om schoner transport over weg én water mogelijk te maken. Dit bunkerstation aan Europa’s drukste waterweg is een belangrijke mijlpaal in de verdere uitbreiding van de internationale tankinfrastructuur voor LNG”, aldus directeur Jan Willem Drijver van PitPoint.LNG.
Het nieuwe LNG-bunkerstation past in de plannen van de Europese Commissie om LNG-infrastructuur over weg en water te realiseren. Vergeleken met de huidige Europese emissie-eisen (CCR-2) produceren LNG-motoren een lagere uitstoot van schadelijke en milieubelastende stoffen: circa 25 procent minder CO₂, ten minste 70 procent minder NOₓ en ruim 95 procent minder fijnstof. “Dit heeft daardoor direct invloed op de gezondheid van omwonenden langs de Rijn, zoals Keulen en andere steden”, stelt Pitpoint.LNG.
PitPoint.LNG
PitPoint.LNG is een joint venture van PitPoint clean fuels (onderdeel van Total) en Primagaz Nederland onderdeel SHV Energy). Het bedrijf richt zich op de realisatie en exploitatie van LNG-voorzieningen voor het wegvervoer en de maritieme sector.
Momenteel beschikt PitPoint over vier LNG-stations voor zwaar wegtransport in Nederland: Zwolle, Den Hoorn, Roosendaal en Venlo.