Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil de verschillende problemen op de Nederlandse rivieren integraal aanpakken. Ze komt daarvoor met een Programma Integraal Rivier Management.
Daarin is naast bescherming tegen hoogwater ook aandacht voor de belangen van de scheepvaart en de natuur. “Via dit programma wil de minister ook de bodemerosie van de Waal en IJssel aanpakken”, aldus Koninklijke BLN-Schuttevaer, dat blij is met die plannen.
De laatste tientallen jaren zijn tal van maatregelen genomen die het riviersysteem beïnvloed hebben. Vaak stonden die in het teken van het voorkomen van overstromingen. “Regelmatig hebben wij vanuit BLN-Schuttevaer gevraagd of de invloed van al deze maatregelen nog wel voldoende inzichtelijk is.” De vereniging pleitte voor bovenregionaal, internationaal en integraal rivierbeheer. “Wij zijn blij dat de minister hiertoe overgaat en ook geld voor reserveert.”
Van Nieuwenhuizen reserveert 375 miljoen euro voor een Programma Integraal Rivier Management. “Extra investeren in het rivierenstelsel is nodig voor de waterveiligheid, de scheepvaart, ecologische waterkwaliteit, waterbeschikbaarheid, rivierbodemligging en vegetatiebeheer”, aldus de minister.
Streefdiepte
Dit jaar werd de streefdiepte op de Waal niet gehaald en de minst gepeilde diepte op de Waal en de IJssel was veel lager dan gebruikelijk. “Er zijn daarom maatregelen nodig om de rivieren beter bestand te maken tegen droogte”, stelt BLN-Schuttevaer. Die ook nog wijst op de harde laag bij Nijmegen, “die inmiddels een geduchte drempel vormt voor de scheepvaart”.
Het Programma Integraal Rivier Management is de opvolger van Ruimte voor de Rivier. Het programma moet in 2020 worden vastgelegd. Van Nieuwenhuizen heeft aangegeven te gaan overleggen met onder meer de binnenvaart, de zand- en grindwinning en natuurorganisaties.